Plantorama

Gendyrkning hitter – sådan genbruger du dine grøntsagsrester

Mange har fået øjnene op for fordelene ved at genbruge grøntsagsresterne til gavn for både miljø og privatøkonomi. Få ekspertens råd til, hvordan du nemt gendyrker køkkenaffaldet.
Har du et stykke ingefær med synlige vækstknopper, kan du plante dem med knopperne opad nær jordoverfladen, og friske spiselige stængler vil skyde op. Jo større potten er, jo mere breder roden sig under jorden. Foto: PR.

Havesæsonen er ovre, men hos mange danskere kribler det allerede i de grønne fingre efter at komme i gang med at så og plante igen. Heldigvis er der rig mulighed for at dyrke en lang række lækre såvel som dekorative afgrøder i vindueskarmen, og det kan endda gøres ved at genbruge rester fra en lang række grøntsager og krydderurter, som vi normalt smider ud. En disciplin Kamilla Høy, der er planteekspert hos Plantorama, oplever en stigende interesse for.

– Mange af vores kunder kan jo næsten ikke vente, til det bliver forår, men her hen over vintermånederne kan en lys vindueskarm sagtens bruges til at dyrke en masse spændende afgrøder ud af grøntsagsrester. De færreste har tænkt på det som en mulighed, men mange synes det lyder spændende, siger Kamilla Høy og uddyber:

– Hver eneste dag smider vi jo gulerodstoppe, nedklippede krydderurter eller rester fra forårsløg eller bladselleri i skraldespanden, men med nogle enkle tips og tricks er det faktisk nemt at gendyrke dem.

Kamilla Høy giver her sine råd til, hvordan du gendyrker dine grøntsagsrester i vindueskarmen.

Kål, bladselleri og forårsløg er noget af det letteste – og tilmed hurtigste – at gendyrke. Når du har brugt stænglen fra bladselleri eller forårsløg, skal du lægge stubben med rødderne nedad på en tallerken med vand i et par dage. Her sætter de nye rødder, og når de er vokset lidt, kan du flytte dem til en potte med fugtig jord. Inden for et par uger vil de vokse op igen, og du kan spise løs. Kålsorter med lag som spidskål, rødkål, hvidkål og kinakål kan dyrkes efter samme fremgangsmåde, hvor den afskårne stub placeres med enden nedad.

Rodfrugter er sjove og dekorative at gendyrke. Læg endeskiverne af for eksempel rødbeder eller gulerødder på en tallerken med lidt vand, hvor de kan udvikle rødder, inden du flytter dem til en potte med jord. Rødbedeenderne vil fremspire flotte nye og sprøde blade, der er fortrinlige i salater, og gulerodsenderne giver nye spiselige gulerodstoppe. Har du et stykke ingefær med synlige vækstknopper kan du også plante dem med knopperne opad nær jordoverfladen. Roden vil bredde sig mere, jo større din potte er, og de friske stængler kan spises. Tilmed er ingefærplanten rigtig dekorativ som stueplante.

Krydderurter som persille, koriander og basilikum er ekstremt nemme at genbruge. Normalt klipper vi stænglerne af eller plukker bladene, vi skal bruge, og kasserer så potten med jord og stubbe. Prøv i stedet at sætte potten i vindueskarmen, vand den, og vendt. Inden længe vil der vokse nye og fuldt ud brugbare stængler og blade op, som kan bruges til at krydre dit næste måltid.

Kamilla Høy
Planteekspert, Plantorama
kro@plantorama.dk

Billeder

Download
Reststænglen fra forårsløg sætter nye rødder, hvis du lægger den i vand med rødderne nedad, og når de er vokset lidt, kan du flytte dem til en potte med fugtig jord. Foto: PR.
Download
Når reststubben af kinakål lægges i vand, begynder nye blade at skyde frem fra midten. Foto: PR.
Download
Endeskiverne af gulerødder kan lægges på en tallerken med lidt vand, hvor de kan udvikle rødder, inden du flytter dem til en potte med jord. Foto: PR.

Information om Plantorama

Plantorama

Plantorama er – med 11 store centre fordelt over hele landet – Danmarks største kæde af have- og dyrecentre. Centrene byder på oplevelser og inspiration for hele familien. www.plantorama.dk

Følg pressemeddelelser fra Plantorama