Genbrugspap er en god forretning for STARK

I stedet for ny, specialfremstillet papfyld til beskyttelse af kundernes varer, er trælastkæden STARK begyndt at fremstille sit eget fyld af genbrugspap. Det er både mere miljøvenligt og en god forretning.
Brugt papkasse ind, nyt papfyld ud: Ifølge teamleder Allan Winther Knudsen sparer STARKs distributionslager i Vejle mere end 300.000 kr. årligt på at genbruge brugte papkasser i stedet for at købe nyt papfyld.

Hvorfor købe nyt papfyld til beskyttelse af kundernes varer, når man samtidig smider den ene papkasse efter den anden ud i en genbrugscontainer?

Sådan lød spørgsmålet, som Allan Winther Knudsen stillede sig selv, da han sidste år begyndte som teamleder og effektiviseringsekspert hos trælastkæden STARKs distributionslager i Vejle.

”Her på lageret modtager og sender vi store mængder varer. Varerne kommer typisk i papkasser, som vi så smider i genbrugscontaineren. Det bliver til næsten 30 tons genbrugspap om året. Derudover pakker vi ordrer, der sendes til vores forretninger eller direkte til kunderne. Det sker som regel også i papkasser, der fores med nyt papfyld for at beskytte indholdet under transport. Det bliver til ni store paller med papfyld om året. Så på et tidspunkt begyndte jeg at regne på, om vi ikke kunne håndtere alt det pap på en bedre og mere bæredygtig måde,” fortæller Allan Winther Knudsen.

Det viste sig at være en god idé. Regnestykket kom nemlig ud i et stort plus. Både for miljøet og STARK.

”Det er faktisk meget simpelt. Ved at investere i en maskine, der laver papkasser om til papfyld, kan vi genbruge stort set alt det pap, som vi modtager her på lageret. Samtidig sparer vi udgifter til en container med komprimator, der trykker papkasserne sammen. Det er også godt for miljøet, for vi har heller ikke længere brug for den lastbil, der kom og hentede det komprimerede pap for at køre det til genbrug. Vi sparer også kørsel med de paller papfyld, som vi ikke længere får leveret,” fortæller Allan Winther Knudsen.

Lille investering - stor besparelse

I rå tal sparer STARK mere end 300.000 kr. om året på selv at fremstille papfyld af brugte papkasser. En pæn gevinst i betragtning af, at maskinen, der spytter papfyld ud, når den fodres med papkasser, udgør en éngangsinvestering på 60.000 kr.

”Det er så indlysende positivt for både forretning og miljø, at man kan undre sig over, at STARK – så vidt vi ved – er de eneste i trælastbranchen, der genbruger pap i den her skala. Vi vinder tilmed noget tid i dagligdagen, fordi det har vist sig at være hurtigere at genbruge pappet her på stedet fremfor at benytte en container, der skal fyldes, komprimeres og løbende afhentes af en lastbil,” siger logistikchef i STARK Steen Mikkelsen.

Perspektiver i GENPAP

Han ser store perspektiver i initiativet, som STARK internt har døbt GENPAP med venlig hilsen til trælastkædens tilsvarende projekt GENTRÆ, der indsamler og genbruger midlertidigt træ på danske byggepladser.

”Maskinen er nem at bruge, og man kan sagtens forestille sig, at vi kan gøre noget lignende andre steder i logistikken og i mange af vores forretninger, der jo modtager og sender mange pakker hver eneste dag. Det
ender med at blive en betydelig besparelse – både i penge og CO2. Det er også et godt eksempel på, at det hverken behøver at være svært eller dyrt at gøre de forskellige led i byggeriet mere bæredygtige. Der er masser af muligheder. Det er – helt bogstaveligt – bare et spørgsmål om at være nysgerrig og tænke ud af boksen,” siger Steen Mikkelsen.

Læs mere om STARKs bæredygtige initiativer her: https://www.stark.dk/baeredygtighed

For yderligere oplysninger, kontakt kommunikationschef Jens Velling, jevel@stark.dk, mob. 2840 9998.

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 82 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger ca. 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der er en førende leverandør af byggematerialer, service og rådgivning i Nordeuropa.