Genåbning betød 13.900 færre ledige i maj

Genåbningen af samfundet har hurtigt sat mere gang i aktiviteten. Og stigende efterspørgsel efter arbejdskraft giver gode muligheder for, at endnu flere ledige kan komme tilbage i arbejde. Desværre har coronakrisen givet sværere kår for personer på kanten af arbejdsmarkedet. Flere er blevet langtidsledige. Hvis vi for alvor skal godt ud af krisen, skal vi også i genopretningsfasen sørge for, at flere igen finder fodfæste på arbejdsmarkedet.

Bruttoledigheden faldt med 13.900 fuldtidspersoner i maj 2021. Der er aktuelt 115.300 bruttoledige fuldtidspersoner, svarende til 4 pct. af arbejdsstyrken. Ledigheden er fortsat 12.500 højere, end før coronapandemien brød ud.

"Det er godt at se, hvordan genåbningen hurtigt har haft en mærkbar effekt på aktiviteten i økonomien. Og at det også betyder, at flere kan forlade ledighedskøen", siger Mette Hørdum Larsen, økonom i FH.

Der er udsigt til, at ledigheden vil falde yderligere de kommende måneder i takt med, at samfundet åbner endnu mere op.

Betydeligt flere langtidsledige

Krisen er dog ikke slut endnu. Antallet af langtidsledige er steget betydeligt under coronakrisen. Også hen over genopretningen sidste sommer, hvor bruttoledigheden faldt en del.

"Stigende langtidsledighed øger risikoen for, at flere får en svagere tilknytning til arbejdsmarkedet, og dermed får sværere ved at komme tilbage i arbejde – også selv om efterspørgslen efter arbejdskraft nu tager til".

"Det er vigtigt, at vi har fokus på, at genopretningen og den stigende efterspørgsel efter arbejdskraft også kommer personer på kanten af arbejdsmarkedet til gavn. Ellers ender vi med, at krisen får langsigtede konsekvenser – ikke alene for den enkelte, men også for økonomien", siger Mette Hørdum Larsen.

Økonom Mette Hørdum Larsen
Tlf: 3524 6077 / 2729 1737
mhl@fho.dk

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.

FH om Bøfhussag: Konfliktretten holder!9.7.2021 12:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Det var lovligt, da 3F sidste forår sendte 26 Jensens Bøfhus-medarbejdere i strejke. Det har Arbejdsretten fastslået i dag. Bøfhuset mente ellers, at særlige forhold under Covid-19 gjorde strejken ulovlig. Formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard, glæder sig over den principielt vigtige sejr. ”Det er nu fastslået, at fagbevægelsen fortsat – også under særlige forhold - kan kæmpe for anstændige løn- og arbejdsvilkår, ”siger hun.