Genåbning af tandklinikker: Økonomi må ikke trumfe sikkerhed

Det stiller store krav til klinikkernes planlægning og ikke mindst beskyttelse af medarbejdere og patienter, når tandklinikker gradvist åbner fra mandag, og derfor opfordrer HK Privat og Danske Tandplejere nu stærkt til, at klinikejerne inddrager medarbejderne som aktive medspillere i forhold til genåbningen.

Det vækker bekymring hos tandklinikassistenter og tandplejere, at Sundhedsstyrelsen endnu ikke har fremlagt de retningslinjer, der er en forudsætning for, at tandklinikker igen må genåbne fra mandag. De ansatte ved ikke, hvad der venter dem, hvis de bliver kaldt på arbejde næste uge.

- Vi er bekymrede for, at genåbningen ikke bliver helt så forsigtig, som den bør fra klinikejernes side. Vi risikerer, at hensynet til økonomi hurtigt at komme til at trumfe hensynet til medarbejdernes og kundernes sikkerhed, når først klinikkerne sætter i gang igen, siger Anja C. Jensen, som er næstformand i HK Privat, som organiserer omkring 4.000 klinikassistenter.

- I løbet af weekenden vil flere af vores tandklinikassistenter kunne modtage opkald fra chefen om, at de skal møde på arbejde, og vi hører allerede nu fra vores klinikassistenter om en udbredt bekymring for, om der er styr på arbejdsmiljø og værnemidler nok. Vi forventer klart, at klinikejerne lytter til medarbejderne og udnytter den ekspertise og indsigt, som de har i den daglige drift. Og så er det uhyre vigtigt, at der ikke åbnes for større aktivitet end der er sikre værnemidler til, siger Anja C. Jensen.

Elisabeth Gregersen, formand for Danske Tandplejere er enig i, at medarbejderinddragelsen er helt central:

- Når tandklinikkerne genåbner, er det helt afgørende, at de ansatte beskyttes mod smitte og ikke udsættes for nogen risiko. Ingen skal blive syge af gå på arbejde eller opleve unødig risiko herfor. Derfor skal de ansatte inddrages i forhold til genåbningen. Vi forventer og vil henstille til, at tandklinikejerne sikrer, at Sundhedsstyrelsens vejledninger og retningslinjer for genåbning og brug af værnemidler overholdes til punkt og prikke.

Både HK Privat og Danske Tandplejere ser nu frem til at modtage de konkrete retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen i løbet af weekenden.

Anja C. Jensen, næstformand, tlf. 6018 3331, anja.c.jensen@hk.dk

Danske Tandplejere