GEjSER klager til Ombudsmanden

Den nye lovgivning på e-cigaretområdet har medført en lang række nye og strengere regler for de danske e-cigaretforhandlere, og derfor havde man i GEjSER også en forventning om, at myndighederne ville håndhæve loven. Sådan er det ikke gået, og derfor har GEjSER nu klaget til Ombudsmanden.

I forbindelse med det seneste tiltag på e-cigaretområdet; forbud mod smag i væsker til e-cigaretter med undtagelse af tobaks- og mentolsmag, som trådte i kraft d. 1. april i år, har man i GEjSER selv undersøgt sagen og fundet ud af hvordan flere konkurrenter forsøger at omgå forbuddet. Jens Andersen, stifter af og direktør i GEjSER, forstår imidlertid godt hvorfor konkurrenterne gør som de gør.

-          ”Der sker jo ikke noget ved det. Det har ingen konsekvenser for konkurrenterne, når de fortsætter med at sælge de ulovlige produkter, fordi de instanser der skal sørge for at håndhæve loven, ikke har ressourcerne til det. Det er helt absurd, for hvis vi gjorde det samme, ville myndighederne være over os med det samme, fordi vi er de største.” Siger han.

Til GEjSER har Forbrugerombudsmanden og Sikkerhedsstyrelsen fortalt, at manglen på ressourcer medfører, at det ikke er alle anmeldelser der bliver behandlet, og at hvis de gør, vil behandlingstiden ligge på et sted mellem 3 måneder og 1 år.

-          ”Mangel på handling fra myndighedernes side oveni alt for lange sagsbehandlingstider skaber jo konkurrenceforvridning i en sådan grad, at vi jo snart tvinges ud i også at forsøge at omgå reglerne, hvilket jo næppe var hensigten med de nye regler.”

GEjSER har også gjort Ombudsmanden opmærksom på, at de nye regler på e-cigaretområdet risikerer at true forbrugernes sikkerhed, fordi forbud mod smag i- oveni de kommende afgifter på væsker til e-cigaretter gør, at forbrugerne begynder at blande deres egne e-væsker. I GEjSERs 36 fysiske butikker har man siden 1. april oplevet en markant øget efterspørgsel på smagstilsætning til væsker til e-cigaretter, og ifølge Jens Andersen, er det altså ikke tobaks- eller mentolsmag som kunderne efterspørger.

-          ”Flere og flere henvender sig fordi de ikke længere kan få de smage de plejer, og så har de hørt, at de bare kan begynde at blande deres e-væsker selv. De efterspørger aromaterapi-olier, bolsjearomaer og hjælp til hvordan man blander selv, men vi kan jo ikke hjælpe dem. De forstår ikke, at vi er dybt bekymrede for deres helbred og sikkerhed, og at vi frygter de kommer til at blande noget værre skidt i deres e-væsker, og risikerer at blive alvorligt syge.”

GEjSER har flere gange gjort de respektive myndigheder på området (Sundhedsministeren, Skatteministeren, Sikkerhedsstyrelsen og Forbrugerombudsmanden) opmærksom på, at man ved at indføre forbud mod smag i væsker til e-cigaretter risikerer, at flere og flere forbrugere vil begynde at blande deres egne e-væsker, som i værste tilfælde kan medføre lipid lungebetændelse, som forårsages af inhalation af olieholdige væsker. Ifølge Jens Andersen har myndighederne endnu ikke taget advarslerne alvorligt.

Jens Nygaard Andersen, CEO GEjSER ApS
tlf: 26270707
Jens@smoke-it.dk

Om virksomheden

GEjSER, tidligere SMOKE-IT, er en familieejet virksomhed, som blev stiftet af Jens Andersen, efter både ham og hans kone, Mimi, begge stoppede med at ryge ved hjælp af e-cigaretter i 2010. Virksomheden startede i bagagerummet på en gammel Peugeot 106, på havnen i Århus tilbage i 2010, hvor det lykkedes Jens, at få de fleste af hans havnearbejder-kollegaer, til at skifte fra røg til damp.
Sidenhen har Jens og hans nu 130 ansatte hjulpet mange, mange flere danskere med at skifte smøgerne ud med e-cigaretter, for på den måde at blive røgfri.

Vi fokuserer på voksne rygere:

Imens myndighedernes indsats har været fokuseret på at forhindre børn og unge i at begynde at ryge, har vores fokus hele tiden været at hjælpe voksne rygere med at holde op med at ryge. Vi mener, at hvis man skal forhindre børn og unge i at begynde at ryge, bør man fokusere på, først og fremmest, at få voksne rygere til at stoppe med at ryge. Ved at hjælpe voksne rygere til at stoppe med at ryge sørger man for, at de unges forbilleder ikke længere er med til at normalisere den skadelige vane, fordi tidligere rygere oftest er de bedste rygestopambassadører.

GEjSER går forrest i kampen mod nikotinafhængighed:

Vi bakker op om de danske tiltag, der skal forhindre børn og unge i at begynde at ryge. Derfor bakker vi naturligvis også op om de rygestoptilbud, der findes på nationalt plan og rundt om i landets kommuner, og vi mener faktisk, at vi grundlæggende yder den samme gode indsats, som de gør.
Vi anser ikke GEjSER for at være en virksomhed, der får folk til at skifte fra en dårlige vane til en mindre dårlig vane, derimod anser vi GEjSER for at være en virksomhed der hjælper folk med, helt at slippe de dårlige vaner. Derfor er vi nu begyndt at fokusere endnu mere på nikotinafhængighed, og på hvordan man slipper ud af denne. For ligesom vi ikke mener, at de unges forbilleder skal være med til at normalisere rygning, mener vi heller ikke, at de skal være med til at normalisere nikotinafhængighed. Derfor går GEjSER forrest i kampen mod nikotinafhængighed fordi vi tror på at dette fokus også kan være med til at forhindre, at børn og unge starter med at bruge nikotinprodukter.