Deloitte

Gavekort stryger til tops som årets absolutte julegavefavorit

Del

Danskerne giver væsentligt anderledes julegaver end andre europæere

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S

København, 6. december 2016

Når årets julegaver åbnes den 24. december, vil hundredtusindvis af danskere udbryde ”Næ, et gavekort!”. Det viser årets julehandelsanalyse fra Deloitte, der er baseret på interview med 6.500 forbrugere. Her kommer gavekort ind som både det foretrukne ønske og den foretrukne gaveidé. Sådan ser det langt fra ud i resten af Europa.

- Gennem de seneste år har gavekort sneget sig langsomt men sikkert op ad listen over vores foretrukne julegaver. I år er gavekortene faktisk så populære, at de overhaler både bøger, tøj, penge, kosmetik og parfume. De er ganske enkelt det, vi allerhelst vil have og allerhelst vil give, siger forbrugerekspert i Deloitte, Peter Mølkjær.

Vores begejstring for gavekort har vi dog for os selv i Danmark. I resten af Europa vil man hellere give ”rigtige” gaver.

- Europæerne juleindkøbsliste består i år af bøger, kosmetik, chokolade, tøj og sko i netop den rækkefølge. Her vælger man typisk de klassiske gaver, som også vejer lidt i hånden, når man giver dem. Samtidig giver man i langt højere grad mad og drikke som julegave. Det er også væsentligt anderledes end i Danmark, siger Peter Mølkjær.

Ifølge Peter Mølkjær er der en naturlig forklaring på danskerne entusiasme for gavekort:

- Analysen af julehandlen viser, at danske forbrugere er inkonsekvente, eftersom mange helst vil have penge til jul, men ingen ønsker at give dem. Det problem løser gavekortene, fordi de giver modtageren en valgfrihed, samtidig med at der trods alt er en smule mere sjæl i dem end blot en 100-kroneseddel i en kuvert.

Gavekort er dog ikke den eneste ændring på årets indkøbsliste til jul, hvor særligt tøj og sko ryger ned af listen. Værst står det dog til for Blue-ray og DVD’er, som for første gang i mange år ryger ud af top 10.

- Når det gælder elektronik, er det klart, at der er sket store ændringer, efter streaming er kommet til. Sidste år var det således CD’en, der måtte forlade top 10. I år er turen kommet til Blue-ray og DVD. De vil forventeligt være stort set forsvundet ud af julehandlen om ganske få år, siger Peter Mølkjær.

Ud over gavekort har danskerne tænkt sig at købe bøger, kosmetik, tøj og sko samt smykker og ure til deres nærmeste.

Fakta:

Det vil danskerne give hinanden i år:

1. Gavekort (nr. 3 i 2015)

2. Bøger (nr. 2 i 2015)

3. Kosmetik og parfume (nr. 4 i 2015)

4. Tøj og sko (nr. 2 i 2015)

5. Smykker og ure (nr. 6 i 2015)

Det vil europæerne give hinanden i år:

1. Bøger (nr. 1 i 2015)

2. Kosmetik og parfume (nr. 3 i 2015)

3. Chokolade (nr. 2 i 2015)

4. Tøj og sko (nr. 4 i 2015)

5. Penge (nr. 6 i 2015)

Deloittes årlige analyse af julehandlen gennemføres både i Danmark og i en række europæiske lande. Mere end 6.500 forbrugere har deltaget i undersøgelsen, heraf 760 fra Danmark.

Nøgleord

Kontakter

Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk

Billeder

DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
DeloitteHuset, Weidekampsgade 6, 2300 København S
Download
Peter Mølkjær
Peter Mølkjær
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk 

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Ved at skrive dig op her, vil du modtage pressemeddelelser på mail når de udsendes. Indtast din mail og følg instruktionerne. Det er ligeså let at melde sig fra igen.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum