Garanti: Praktikpladser til ”grønne” unge

GLS-A og 3F står bag ny storstilet rekrutteringskampagne til de grønne erhverv

Unge, der har lyst til at arbejde i den grønne sektor, er sikret kvalificerede praktikpladser, hvis de går i gang med en erhvervsuddannelse som gartner eller jordbrugsmaskinfører.

Sådan lyder opråbet fra den grønne sektors arbejdsgivere og fagforening – GLS-A og 3F – der sammen iværksætter en landsdækkende branding- og rekrutteringskampagne i samarbejde med brancheorganisationerne og erhvervsskolerne.

- Vi har brug for dygtige og kvalificerede medarbejdere og flere faglærte i fremtiden, og de unge vil gerne sikres en praktikplads, når de vælger en erhvervsfaglig uddannelse. Vi håber, at løftet om en kvalificeret praktikplads, vil få flere unge med interesse for det ”grønne område”, til at vælge en uddannelse inden for branchen, siger bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott.

I 3F er man glad for branchens tilsagn om at sikre kvalificerede praktikpladser:

- Jeg er overbevist om, at garantien om at komme ud i et stærkt, fagligt arbejdsfællesskab på gartnerier og bedrifter og få den praktiske del af sin uddannelse, vil styrke interessen – både blandt de unge og de voksne ufaglærte, som overvejer et uddannelsesløft og evt. et brancheskift, siger Peter K. Holm, formand for 3Fs grønne gruppe.

Kampagnen for at skaffe flere faglærte til de grønne erhverv har i første omgang fokus på uddannelser som hhv. fører af jordbrugsmaskiner og gartner. Interesserede kan finde masser af inspiration og information – relevante videoer, spørgsmål-svar og kontakt-info – på den fælles portal www.workgreen.dk.

For yderligere kommentarer kontakt:
- bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott på tlf.: 2623 3650
og/eller
- Peter K. Holm, formand for grøn gruppe, 3F, på tlf.: 2321 0844

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter