Garanti: Praktikpladser til ”grønne” unge

GLS-A og 3F står bag ny storstilet rekrutteringskampagne til de grønne erhverv

Unge, der har lyst til at arbejde i den grønne sektor, er sikret kvalificerede praktikpladser, hvis de går i gang med en erhvervsuddannelse som gartner eller jordbrugsmaskinfører.

Sådan lyder opråbet fra den grønne sektors arbejdsgivere og fagforening – GLS-A og 3F – der sammen iværksætter en landsdækkende branding- og rekrutteringskampagne i samarbejde med brancheorganisationerne og erhvervsskolerne.

- Vi har brug for dygtige og kvalificerede medarbejdere og flere faglærte i fremtiden, og de unge vil gerne sikres en praktikplads, når de vælger en erhvervsfaglig uddannelse. Vi håber, at løftet om en kvalificeret praktikplads, vil få flere unge med interesse for det ”grønne område”, til at vælge en uddannelse inden for branchen, siger bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott.

I 3F er man glad for branchens tilsagn om at sikre kvalificerede praktikpladser:

- Jeg er overbevist om, at garantien om at komme ud i et stærkt, fagligt arbejdsfællesskab på gartnerier og bedrifter og få den praktiske del af sin uddannelse, vil styrke interessen – både blandt de unge og de voksne ufaglærte, som overvejer et uddannelsesløft og evt. et brancheskift, siger Peter K. Holm, formand for 3Fs grønne gruppe.

Kampagnen for at skaffe flere faglærte til de grønne erhverv har i første omgang fokus på uddannelser som hhv. fører af jordbrugsmaskiner og gartner. Interesserede kan finde masser af inspiration og information – relevante videoer, spørgsmål-svar og kontakt-info – på den fælles portal www.workgreen.dk.

For yderligere kommentarer kontakt:
- bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott på tlf.: 2623 3650
og/eller
- Peter K. Holm, formand for grøn gruppe, 3F, på tlf.: 2321 0844

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:44Pressemeddelelse

Regeringen og Dansk Folkeparti ændrer nu deres forslag om opholdskravet for at have ret til dagpenge. Det betyder, at man skal have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste 12 år for at opnå retten til dagpenge. - I 3F kan vi hverken kalde denne ændring for en hel eller halv sejr. For det er 100 procent uspiseligt at indføre opholdskrav for at få ret til dagpenge, siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs A-kasse. Før ændringsforslaget lagde regeringen og Dansk Folkeparti op til, at man skulle have opholdt sig i et EU/EØS-land i mindst syv ud af de seneste otte år. 3F har flere gange kritiseret regeringen og Dansk Folkeparti for at ville indføre et opholdskrav i dagpengesystemet. - Grundlæggende er vi imod at føre udlændingepolitik gennem vores dagpengesystem, og vi vil fortsætte kampen for, at opholdskravet helt droppes. For det er uretfærdigt, uklogt og unødvendigt, siger Eva Obdrup.

3F: Opholdskravet skal droppes helt13.12.2018 10:30Pressemeddelelse