Garanti: Praktikpladser til ”grønne” unge

GLS-A og 3F står bag ny storstilet rekrutteringskampagne til de grønne erhverv

Unge, der har lyst til at arbejde i den grønne sektor, er sikret kvalificerede praktikpladser, hvis de går i gang med en erhvervsuddannelse som gartner eller jordbrugsmaskinfører.

Sådan lyder opråbet fra den grønne sektors arbejdsgivere og fagforening – GLS-A og 3F – der sammen iværksætter en landsdækkende branding- og rekrutteringskampagne i samarbejde med brancheorganisationerne og erhvervsskolerne.

- Vi har brug for dygtige og kvalificerede medarbejdere og flere faglærte i fremtiden, og de unge vil gerne sikres en praktikplads, når de vælger en erhvervsfaglig uddannelse. Vi håber, at løftet om en kvalificeret praktikplads, vil få flere unge med interesse for det ”grønne område”, til at vælge en uddannelse inden for branchen, siger bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott.

I 3F er man glad for branchens tilsagn om at sikre kvalificerede praktikpladser:

- Jeg er overbevist om, at garantien om at komme ud i et stærkt, fagligt arbejdsfællesskab på gartnerier og bedrifter og få den praktiske del af sin uddannelse, vil styrke interessen – både blandt de unge og de voksne ufaglærte, som overvejer et uddannelsesløft og evt. et brancheskift, siger Peter K. Holm, formand for 3Fs grønne gruppe.

Kampagnen for at skaffe flere faglærte til de grønne erhverv har i første omgang fokus på uddannelser som hhv. fører af jordbrugsmaskiner og gartner. Interesserede kan finde masser af inspiration og information – relevante videoer, spørgsmål-svar og kontakt-info – på den fælles portal www.workgreen.dk.

For yderligere kommentarer kontakt:
- bestyrelsesformand i GLS-A, Helle Reedtz-Thott på tlf.: 2623 3650
og/eller
- Peter K. Holm, formand for grøn gruppe, 3F, på tlf.: 2321 0844

3F: Velkommen til ny DI-direktør9.5.2019 11:12:25 CESTPressemeddelelse

3Fs formand Per Christensen byder i en kommentar den nye direktør for DI, Lars Sandahl Sørensen, velkommen: - Jeg glæder mig – også på det personlige plan – til, at vi sammen skal finde løsninger på nogle af de udfordringer, danske virksomheder og lønmodtagere står over for, og ser frem til et godt samarbejde. - Den danske arbejdsmarkedsmodel er kendetegnet ved et tillids- og respektfuldt samarbejde, også når der er tale om interesseforskelle i forhold til vores medlemmer. - Jeg er overbevist om, at Lars Sandahl Sørensen vil bidrage positivt til dialogen mellem parterne. - Det direkte samarbejde omfatter – udover overenskomsterne – bl.a. den danske indsats for realiseringen af FNs verdensmål, også i udviklings- og vækstlandene med flere arbejdspladser på anstændige vilkår og generel bæredygtig vækst.