Går vidensamfundet uden om din kommune?

En ny CEPOS analyse viser, at både de kloge hoveder og de videnstunge arbejdspladser samler sig i landets byområder. Det øger uddannelseskløften mellem udkants- og byområderne. Hvis den førte udkantspolitik skal have en positiv effekt, er det derfor nødvendigt at ændre fokus fra øget velfærd gennem kommunal udligning til erhvervsstrukturelle tiltag.

Over den seneste 15-årige periode, er velstanden øget med 13 pct. Det er dog sket uden, at danskerne samlet set har ydet en større arbejdsindsats. Velstandsfremgangen er derfor skabt ved anvendelse af bedre produktionsudstyr, bedre organisering og ledelse af produktionen og ved, som en ny CEPOS-analyse viser, at arbejdsstyrken er blevet bedre uddannet. I en ny analyse ses derfor på, hvordan den uddannede arbejdsstyrke fordeler sig i landet, samt hvorvidt landets kommuner udnytter vidensressourcerne optimalt i produktionen af øget velstand.

”Som denne analyse viser, er mængden af den viden, vi kan lægge ind i produktionen helt afgørende for, om vi i de kommende år kan øge velstanden. På samme måde bliver det derfor også helt afgørende, at vidensressourcerne bliver anvendt der, hvor de skaber mest mulig værdi”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS, og peger på, at samfundet i dag ikke anvender de uddannelseskompetencer, der findes i arbejdsstyrke, optimalt.

Som undersøgelsen peger på, er uddannelsesressourcerne ikke ligeligt fordelt over hele landet, ligesom der er nogle kommuner, der er bedre til at udnytte disse ressourcer til at skabe vækst end andre.

”Det er meget tydeligt, at de kloge hoveder samler sig i landets største byområder så som København, Odense, Århus, Aalborg og i Nordsjælland. Indbyggerne i disse kommuner, som er i beskæftigelse, er langt bedre uddannede end de beskæftigede bosiddende i landets udkantsområder. En tendens, som vi ser, er blevet mere markant gennem de senere år. De beskæftigedes uddannelsesniveau er nemlig øget mest der, hvor uddannelsesniveauet i forvejen var højest”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS.

Når det handler om arbejdsmarkedets udbud af job, ses samme udvikling. Her er der nemlig også sket en koncentration af de job, der kræver den mest uddannede arbejdskraft, omkring byområderne, mens arbejdspladserne i udkantskommunerne fortsat primært beskæftiger medarbejdere med et relativt beskedent uddannelsesniveau.

”Udkantskommunernes stagnation kan altså dybest set bl. a. forklares med, at de ikke har den nødvendige uddannelseskapacitet blandt deres indbyggere og derfor heller ikke er attraktive områder for videnstunge virksomheder at slå sig ned i. Og netop disse virksomheder har kommunerne brug for, hvis de skal bevæge sig fra at være udkant til at være center”, siger forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS, og påpeger dermed samtidig, at den hidtil førte udkantspolitik har spillet fallit.

”Det paradoksale i den udkantspolitik, de varierende regeringer hidtil har ført, har haft fokus på at løfte velfærdssektoren i disse kommuner. Men det er ikke øget eller bedre service, der her er brug for. Det er derimod erhvervsstrukturelle tiltag, der skal til, hvis den nuværende kløft mellem landets områder, skal uddybes yderligere. Den forfejlede regionale omfordelingspolitik har ikke tilstrækkeligt understøttet en erhvervsmæssig modernisering af udkantsområderne, og man bør derfor i stedet give plads til de virksomheder, der er bedst til at få bragt vidensressourcerne i spil i produktionen”, foreslår forskningschef Henrik Christoffersen, CEPOS.

De fem kommuner med størst videnskapacitet:

Lyngby-Taarbæk

Gentofte

København

Rudersdal

Gladsaxe

De fem kommuner med lavest videnskapacitet:

Thisted

Varde

Morsø

Tårnby

Læsø