Gammel kending tager fragten

Hammershus skal i dok i næste måned. Afløseren, Stena Vinga, er en gammel kending på Bornholm, hvor den sejlede fragt som Hammerodde.
Hammershus skal i dok - og dens afløser bliver en gammel kending på Bornholm.

Det bliver en gammel kending, som træder til, når fragtfærgen, Hammershus, skal i dok fra den 11. til den 27. april 2023. Afløseren bliver nemlig Stena Vinga, som tidligere sejlede som Hammerodde på netop ruten mellem Rønne og Køge.

”Med Stena Vinga får vi en færge, som vi ved passer ind i lejer og til landgange, så det skulle give så få gener som muligt”, siger Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard.

Stena Vinga har sejlet mellem Gøteborg og Frederikshavn, men i dag er den hovedsageligt reservefærge på samme måde, som Povl Anker er det på Bornholm i dag. Derfor har det også været muligt for Bornholmslinjen at chartre færgen.

Eneste forskel i de daglige rutiner bliver, at Stena Vinga vil afgå fra Rønne klokken 16.00 i stedet for som i dag klokken 17.00. Det vil give folkene i Køge Havn en ekstra time til at laste den ”nye” færge.

Hammershus skal i dok - og dens afløser bliver en gammel kending på Bornholm.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. I 2023 overtog Molslinjen det Helsingborgbaserede rederi, ForSea med ruten mellem Helsingør og Helsingborg. Tilsammen har færgerne mere end 15 millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.