Playgames.dk

Gamere: Fortnite smadrer spilhandlen med eksklusivaftaler

Er noget eksklusivt, så lyder det lidt af luksus, men det er langt fra oplevelsen blandt gamere, når begrebet udfordres af Epic, udvikleren bag Fortnite, som indgår eksklusivaftaler med spiludviklere om deres titler.
Flere længe ventede titler fra 2019 har været bundet på, at hvis du vil spille dem, så har du kun mulighed for det gennem Epic Store, som i manges øjne er en ringere løsning end de eksisterende spilbutikker og launchere, fortæller Jack Jørgensen, direktør hos Playgames.dk. Foto: PR.

Fortnite har været en ubetinget succes for spiludvikleren Epic, som alene i 2018 omsatte for 20 milliarder kroner på gratisspillet ved salg af kosmetiske udvidelser. Ovenpå succesen har udvikleren i starten af 2019 fulgt op med et nyt tredjeparts markedssted til PC, hvor gamere kan købe nye spil.

Men muligheden for endnu et sted at købe sine spil, har vist sig at udløse præcis det modsatte.

– Der hvor Epic Store adskiller sig markant fra andre store fronts, er deres villighed til at kaste penge efter spiludviklerne, for at sikre sig eksklusive lanceringsaftaler af spil. Flere længe ventede titler fra 2019 har været bundet på, at hvis du vil spille dem, så har du kun mulighed for det gennem Epic Store, som i manges øjne er en ringere løsning end de eksisterende spilbutikker og launchere, fortæller Jack Jørgensen, direktør hos Playgames.dk

Eksklusive digitale launchere styrker spiludviklingen

Det er på Steam, som med sine over 30.000 spiltitler, at langt de fleste PC-gamere de sidste 15 år har været vant til at holde styr på deres spilbiblioteker, forbinde med venner samt købe og dele nye titler. En platform, der tilbydes af den amerikanske spiludvikler Valve, bedst kendt for titler som DotA, Half-Life og Counter-Strike. Med en ny og seriøs spiller på banen så udfordres markedet med begrænsninger for gamere men til gavn for spiludviklerne.

– For spiludviklere er eksklusivaftalerne en måde at dele udgiften til spiludviklingen mellem studiet og udgiveren og sikre noget kapital, allerede inden det første spil, er solgt. Men det er selvfølgelig op til det enkelte studie at vurdere, om den storefront de indgår i et samarbejde med, kommer til at have en positiv eller negativ effekt på spiludviklerens omdømme, fortæller administrerende direktør for Producentforeningen, som er brancheorganisationen for producenter af film, tv og computerspil, Jan Neiiendam.

Eksempelvis oplevede det ukrainske spilstudie 4A en voldsom modreaktion online, da deres længe ventede titel Metro Exodus blot halvanden uge inden udgivelse blev trukket fra Steam til fordel for en eksklusivaftale med Epic.

Endnu en milliardindustri bliver disrupted på godt og ondt

Gaming er en global milliardindustri, som har overhalet den samlede omsætning af både musik og film til sammen, og forventes at stige til en samlet omsætning til knap 1,3 billioner kroner frem mod 2022 ifølge analysefirmaet Newzoo. Og ligesom omsætningen af musik og film har fået et gevaldigt løft ved at gå fra gammeldags fysiske udgivelser til digitale tjenester og streaming, så har spil haft den samme udvikling gennem de sidste 15 år.

Men den digitale bølge for gamere bringer de samme problemer med sig, som film, serier og musiktjenester har måtte døje med.

– Da Netflix og Spotify kom frem, var de temmelig alene på markedet og langt de fleste brugere var glade for, at der kun var den ene tjeneste inden for film og musik at betale og forholde sig til. Men i takt med, at der kom flere og flere tjenester til, blev markedet fragmenteret og en jungle at navigere. Det samme er desværre ved at ske på spilmarkedet også, til glæde for udgiverne, men til evig gene for forbrugerne, siger Jack Jørgensen fra Playgames.dk

Jack Jørgensen
Teknisk Chef, Playgames.dk
teknisk@playgames.dk

Billeder

Download
Playgames.dk har med sammenlagt mere end 50 år erfaring fra spilbranchen et unikt indblik i, hvordan danske gamere orienterer sig, hvilke titler der skal satses på og hvordan gamere foretrækker deres spil leveret. Foto: PR.
Download
Selvom der er meget lækkert, som kan pakkes ned i en fysisk æske med spillet, det kan være kort over spillets verden, plakater med karakterer, eller pamfletter med guides og funfacts om spilverdenen, så er det bare utroligt bekvemt, ikke at skulle fedte med et fysisk medie, når du skal spille. Du logger bare på den platform hvor spillet er, downloader og går i gang, fortæller Jack Jørgensen. Foto: PR.

Information om Playgames.dk

Playgames.dk