Gå 2021 i møde med styr på økonomien

Nu sker det snart… 2020 er ved at være ovre og bliver snart erstattet af 2021.

Det er noget, som mange mennesker ser frem til, idet 2020 har været et hårdt og turbulent år på mange parametre.

Du kan allerede nu begynde at sætte dig nogle mål for det kommende år. Et mål kan f.eks. være at få styr på økonomien. Vil du gerne have styr på din privatøkonomi, inden vi går ind i 2021, så læs med her.

#1 Få lagt et nyt og opdateret 2021-budget

Uanset hvor meget du føler, at du har styr på din økonomi, så vil du kunne gøre dig selv en stor tjeneste ved at lægge et budget.

Et godt råd er at lægge et nyt og opdateret budget hvert år, så du sikrer dig, at budgettet stemmer overens med dine faktiske indtægter og udgifter. Der kan ske meget i løbet af et kalenderår, og derfor er det også vigtigt, at du holder budgettet up-to-date.

Vil du gerne frigøre flere penge til rejser og sommerhusture med familien, så er det måske i 2021, at du skal skrue ned for udgifterne til underholdningstjenester, mobilabonnementer m.v.

#2 Spar op og slip for de dyre forbrugslån

Skal der styr på økonomien i 2021, så er det også vigtigt, at du husker at spare op. Med en opsparing kan du spare op til bl.a. rejser, bil eller boligrenoveringer. Du vil også kunne dække uforudsete udgifter med en opsparing.

En opsparing kan potentielt set spare dig for mange penge, idet opsparingen måske helt kan erstatte et forbrugslån. Skulle opsparingen mod forventning ikke række til den nye bil eller den planlagte køkkenrenovering, så find et billigt forbrugslån. Santander kan f.eks. hjælpe dig med et fordelagtigt lån.

#3 Få samlet dine små lån

Statistikker viser, at mange danskere afdrager på to eller flere lån. En stor del af disse lån er små kviklån og forbrugslån, der generelt er omkostningstunge.

Det er både nemt og hurtigt at optage et kviklån, men du betaler regningen, når du skal betale de høje renter og gebyrer. Du kan ikke ændre på dine økonomiske valg, men hvis du har valgt at optage flere dyre lån, så kan du samle dem og på den måde spare nogle penge.

#4 Benyt dig af uvildig økonomisk rådgivning

Har du gjort, hvad du kunne for at optimere din privatøkonomi, men føler du ikke, at du er helt i mål?

I så fald bør du benytte dig af uvildig økonomisk rådgivning. Sådan rådgivning kan være dyrt, men der er faktisk op til flere muligheder for at få økonomisk rådgivning uden beregning. Forbrugerrådet Tænk yder f.eks. gratis hjælp til privatøkonomi og gæld. Du kan benytte dig af deres rådgivningstilbud, hvis du har et lavt rådighedsbeløb, en lav indkomst og en stor gæld.

Disse ting ønsker danske børn sig allermest i julegave i 20201.12.2020 13:53:43 CETBlog