Fyrede HK’ere får solid godtgørelse efter skandalekursus

Samtlige HK’ere, der i maj blev brutalt fyrede af Københavns Kommune efter et omstridt kursus, modtager nu en ekstra godtgørelse fra kommunen på i alt 740.000 kroner. Sagen har ført til en markant kulturændring i Københavns Kommune, lyder det fra HK Kommunal, der ser frem til, at affæren giver stof til eftertanke hos alle offentlige arbejdsgivere.

HK Kommunal har forhandlet en pæn godtgørelse hjem til 13 nu forhenværende HK’ere i overborgmester Frank Jensens københavnske økonomiforvaltning. Københavns Kommune skal slippe i alt 740.000 kroner til HK-medlemmerne, der i maj uden varsel blev fyret efter fem dages økonomikursus, som kursisterne ikke bestod ved en efterfølgende test.

I HK Kommunal Hovedstaden, der på de fyredes vegne har forhandlet godtgørelserne hjem med Københavns Kommune, er formand Winnie Axelsen helt igennem tilfreds med, at hendes fyrede medlemmer nu har fået et plaster på såret.

- Jeg er tilfreds med, at det er lykkes os at skaffe vores medlemmer en fuldt ud berettiget økonomisk kompensation. Dertil kommer, at de fyrede medarbejdes ofre ikke har været forgæves. Efter at vi har trådt på bremsen over for kommunens arbejdsgiveradfærd, er kulturen og samarbejdsklimaet i hvert fald i kommunens Økonomiforvaltning ændret væsentligt, siger Winnie Axelsen.

Samarbejdet mellem ledelse, tillidsrepræsentanter og medarbejdere er ifølge formanden oppe i et helt nyt gear i forhold til tidligere.

- Et af vores mål har været, at den form for arbejdsgiveradfærd bliver lagt i graven for fremtiden. Både i Københavns Kommune og på andre offentlige arbejdspladser. Jeg håber virkelig, at denne sag har givet stof til eftertanke hos de offentlige arbejdsgivere, lyder det fra Winnie Axelsen.

I den forligstekst, der er blevet indgået mellem HK Kommunal og Københavns Kommune, hedder det blandt andet: ’Godtgørelsen ydes med henvisning til lang ansættelse og, at det ikke har stået tilstrækkelig klart, hvad et utilfredsstillende kompetenceudviklingsforløb ville betyde for ansættelsesforholdet’.

Ordlyden er ifølge Winnie Axelsen en indrømmelse fra kommunens side.

- Med forligsteksten får vores fyrede HK’ere oprejsning samtidig med, at den kommer meget, meget tæt på en egentlig undskyldning fra Københavns Kommunes side, siger formanden.

Københavns Kommune har nu udsendt besked til alle ansatte på tværs af forvaltninger om, at det at dumpe på et kursus ikke fører til fyring.

Formand for HK Kommunal Hovedstaden Winnie Axelsen, tlf. 21207040

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd