Fynske SOSU-elever må ikke møde gule fagforeninger

De fynske SOSU-skoler lukker døren for bestemte fagforeninger, mens andre har fri adgang. Krifa-formand kalder det et stort demokratisk problem, som går ud over eleverne.

Gule fagforeninger har ikke længere adgang til de fynske Social- og Sundhedsskoler.

Sådan lød meldingen til to Krifa-medarbejdere, der i sidste uge besøgte SOSU-skolen i Odense.

Meldingen kommer på baggrund af en beslutning i SOSU Fyns bestyrelse, der går på, at kun udvalgte fagforeninger må besøge skolerne og tale med eleverne.

Krifas formand, Søren Fibiger Olesen, kalder det et stort demokratisk problem.

"De unge får jo ikke et fuldstændigt billede af, hvad arbejdsmarkedet er, og hvilke tilbud der er. Det er jo et demokratisk problem. Vi har frit fagforeningsvalg i Danmark, så hvorfor må eleverne ikke høre om deres valgmuligheder?"

Elever skal træffe valg på oplyst grundlag
Tidligere har Krifas medarbejdere været inviteret ind til undervisningen for at fortælle om det danske arbejdsmarked. Men det må eleverne ikke længere høre om fra Krifa.

Søren Fibiger Olesen mener, det kan sammenlignes med, at bestyrelsen nægter bestemte politiske partier adgang til skolerne.

"Tænk, hvis det også var bestyrelsesmedlemmernes egne præferencer, der afgjorde, hvilke politiske partier eleverne skulle møde? Det her er jo lidt det samme. I fagforeningsverdenen er der også mange bud på, hvordan arbejdsmarkedet er skruet sammen, og dem skal eleverne da kende, så de selv kan træffe et valg på et oplyst grundlag."

Krifa-formanden har rettet henvendelse til undervisningsminister Merete Riisager og opfordret hende til at gå ind i sagen.

Krifa og andre gule fagforeninger repræsenterer en halv million danske lønmodtagere.

Søren Fibiger Olesen, formand i Krifa, tlf. 25 44 40 08

Krifa er Danmarks fjerdestørste fagbevægelse med 200.000 medlemmer