Fynske elever vinder sølv og bronze til DM i Entreprenørskab

Støjabsorberende skillevægge til klasselokaler og app der skal skabe øget motivation til motion for unge via et bedre overblik over idræt i nærområdet. De ideer var så gode og gennemtænkte, at tre elever fra Skt. Hans Skole i Odense og tre elever fra Vesterdal Efterskole i Nr. Aaby torsdag den 15. april løb med 2. og 3. pladsen til Next Level - Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for grundskoleelever.

Forén fra Vesterdal Efterskole. Foto: Claus Lillevang.

I både Danmark, Grønland og Færøerne har elever i månedsvis været i gang med at udtænke innovative ideer, og finde ud af hvordan man helt konkret gør ideerne til virkelighed. Alle eleverne har arbejdet med innovation og entreprenørskab i skolen og været med i forløbet Next Level, som er for elever i 7.-10. klasse.

Torsdag den 15. april præsenterede de 16 bedste hold deres ideer ved Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab, som Fonden for Entreprenørskab står bag. Mesterskabet blev holdt online og afviklet direkte fra Odense med Camilla Ottesen som vært, og krydret med inspiration til at være ung iværksætter af Casper Blom og musikalsk forkælelse af Patrick Dorgan.

Alle deltagerne havde forberedt sig grundigt og havde knivskarpe pitches parat, så dommerne var på hårdt arbejde, da de skulle vælge mellem de mange nytænkende og innovative ideer.

Støj og motion i fokus

Gruppen Sonority fra Skt. Hans Skole i Odense har opfundet en støjabsorberende skillevæg specialdesignet til skoler og klasselokaler, som skal reducere støj når der fx er gruppearbejde.

- Vi har det fantastisk! Det var en positiv overraskelse, selvom det kom lidt bag på os. Vores ide opstod, fordi vi oplever meget larm i undervisningen, specielt når der er gruppearbejde, hvor mange snakker samtidig. Så vi fandt på ideen om en skillevæg på hjul, som kan køres rundt, og som reducerer den lyd, der er i lokalet, lød det fra gruppen, som vandt 6000 kroner til klassekassen.

Gruppen Forén fra Vesterdal Efterskole løb med den samlede 3. plads for, som er en app, der skal gøre det nemmere for unge at finde foreninger og idrætsmuligheder i nærområdet og dermed inspirere flere 13-24-årige til motion.

- Vi har det virkelig godt og er meget lettede. Fra den første uge har vi været meget enige om, hvad vi ville arbejde med. Det har været udfordrende at arbejde over Zoom, men det har også gjort, at vi skulle tænke i nogle andre baner og prøve noget nyt, lød det fra gruppen, som vandt 4000 kr. til klassekassen.

1. pladsen gik til gruppen DUEL fra Færøerne, som har udviklet tre bæredygtige cremer baseret på egenskaberne i lokale ingredienser fra Færøerne som fx laksefedt og tang.

Alle deltagerne har arbejdet med temaet ”Det hjertesunde liv” i det entreprenante undervisningsforløb Next Level. Her prøver de kræfter med entreprenørskab på en spændende og lærerig måde ved at gå fra idé til handling.

Priserne blev overrakt virtuelt af Christina Fleuron fra Hempel Fonden, som støtter DM i Entreprenørskab.

Baggrund:

Fonden for Entreprenørskab står bag Next Level. Fonden arbejder for, at entreprenørskab skal være for alle, og hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Sonority: Nicolai S. Bæk (tlf: 42 37 06 02), Valdemar Skousen (tlf: 51 51 75 03) og Christoffer Bunkeflod

Forén: Kasper Vang (tlf: 28 90 18 69), Anna Aalund Mortensen (tlf: 20 14 45 57) og Frode Malik Rosing Mygh (tlf: 61 71 59 15)

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk eller 31 75 34 81.

Forén fra Vesterdal Efterskole. Foto: Claus Lillevang.
Sonority fra Skt. Hans Skole. Foto: Claus Lillevang
Forén fra Vesterdal Efterskole pitcher deres ide. Foto Claus Lillevang

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Syddanmark14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men i Region Syddanmarkser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn,uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Syddanmark er én af to regioner, hvor andelen af kvindelige hovedstiftere stiger i Danmark.

Flere kvinder stifter virksomhed i Hovedstadsområdet end i resten af landet14.7.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den typiske iværksætter er stadig en mand, men særligt i Region Hovedstaden ser der ud til at være ændringer på vej. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab dykker ned i,hvem der stifter virksomhed i Danmark og ser på både køn, uddannelsesbaggrund og hvordan virksomhederne klarer sig på længere sigt. Analysen viser, at Region Hovedstaden har den højeste andel af kvindelige hovedstiftere i Danmark.

Danske gymnasielever vinder global entreprenørskabskonkurrence med innovativ opfindelse til ADHD-børn7.6.2021 21:08:49 CEST | Pressemeddelelse

Det var med tilbageholdt åndedræt og store øjne, da spændingen blev udløst, og vinderen af det allerførste globale mesterskab i entreprenørskab, De La Vega Global Entrepreneurship Award, skulle findes mandag aften. Seks hold fra hele verden havde kvalificeret sig, men prisen gik til danske Bubbles, som har udviklet lydtætte læringsbobler til børn, der har svært ved at bevare fokus i undervisningen.

UCN vinder ny diversitetspris for kæmpe arbejde med at fremme diversitet27.5.2021 17:27:15 CEST | Pressemeddelelse

På UCN arbejder de målrettet med diversitet på tværs af uddannelser, projekter og aktiviteter. De har et strategisk fokus på at fremme entreprenørskab blandt deres kvindelige studerende og støtter mangfoldighed på tværs af deres entreprenørskabsaktiviteter. Derfor blev de torsdag den 27. maj de allerførste vindere af Diversitetsprisen, som uddeles af Fonden for Entreprenørskab.

Ung kvinde vinder DM i Entreprenørskab med mission om social ansvarlighed27.5.2021 17:06:27 CEST | Pressemeddelelse

”Det værste man kan gøre, er ikke at gøre noget”. Det mantra lever 26-årige Gry Pedersen fra Hadsund i den grad op til. I december 2020 fik hun ideen til en virksomhed, der skal hjælpe mennesker i arbejde, og i dag har virksomheden 12 ansatte. Grys innovative tilgang, ihærdighed og dedikation blev torsdag den 27. maj belønnet, da hun og virksomheden Pakkeriet Hadsund vandt DM i Entreprenørskab for studerende, en billet til EM og 50.000 kr. i startkapital. Der var også priser til studerende fra Odense og Aarhus.