Fynsk tømrer vinder DI-pris

Fortællingen om årets lærling på Fyn er først og fremmest den gode historie om en både dygtig tømrer og en god kammerat. En person man gerne vil arbejde sammen med.

- Vi har valgt at udnævne Malthe Lund Søe som årets lærling i vores region, fordi Malthe, udover at være en dygtig og samvittighedsfuld tømrer, også er en god kollega og kammerat, forklarer Poul Strandmark, formand for DI Fyn.

Malthe får overrakt prisen på hans lærlingevirksomhed LB-Tag ApS i Odense af både formand for DI Fyn Poul Strandmark, direktør Lasse Boisen og borgmester Peter Rahbæk Juhl. Det sker fredag den 28. maj kl. 11 på virksomheden LB Tag ApS på adressen Hans Egedes Vej 13, 5210 Odense NV.

Poul Strandmark fremhæver i motivationen for tildeling af prisen:

- Malthe er først og fremmest en rigtig god kollega og en rigtig god ven. Han er rigtig dygtig til sit arbejde. Han er en lærling, der kommer til tiden. Han er rigtig god til at lære fra sig til de andre lærlinge og er også den første, der står i køen til at lave alt det sure arbejde. Det er den slags, hans kolleger siger om ham, ligesom at han er en lærling, man ikke kan undvære, når han er på skole. Det passer lige præcis til det, som vi kigger på, når vi vurderer de forskellige forslag til årets modtager af lærlingeprisen.

Malthes direktør gennem hele læretiden direktør Lasse Boisen fra LB-Tag ApS siger:

- Vi er glade og stolte på Malthes vegne. Vi har set Malthe vokse med opgaverne gennem hele læretiden. Og nu står vi her med en flot pris til Malthe. Han er endt med at blive en af de bedste tømrersvende, jeg har udlært. Og selvom han nu er draget ud i verden og prøver kræfterne af i et andet fynsk firma, vil jeg med glæde tage imod ham igen, hvis han skulle få lyst til at komme hjem til os.

Borgmester Peter Rahbæk Juhl sagde bl.a. i hans tale til prismodtageren:

- Gode kolleger er limen på arbejdspladsen, og derfor gør det mig rigtig glad at være med til at give den her pris til en ung mand, der af alle beskrives som både hårdtarbejdende ,en god kammerat som dermed også er en rigtig god ambassadør for sit fag. DI’s lærlingepris er med til at skabe en begejstring omkring erhvervsuddannelserne som en god karrierevej, og det er vigtigt, fordi vi gerne vil have mange flere til at gå i den retning. I Odense Kommune har vi desuden også indgået en aftale med erhvervsskolerne, fagbevægelsen og erhvervsorganisationerne om at sikre lærepladser nok – så der er en sikkerhed for alle dem, der gerne vil gå samme vej som Malthe.

- Vi er helt enige, for vi har et fælles ansvar for at blive ved med at gøre de unge interesserede i de mange spændende uddannelser og vise dem de mange udviklingsmuligheder. Virksomhederne skal oprette flere lærepladser, og skolerne skal holde det høje faglige og sociale niveau, sagde Poul Strandmark.

FAKTA om prisen og prismodtagere

Prisen offentliggøres den 28. maj 2021 på lærlingens læreplads LB-Tag ApS

DI Fyn giver prisen til en elev eller lærling, som udmærker sig fagligt og kollegialt. Det kan for eksempel være begrundet i, at eleven eller lærlingen

• er flittig, hjælpsom, energisk, opfindsom, ”en god kammerat”

• har ydet en særlig faglig indsats

• har ydet en særlig social indsats - Gode karakterer er en fordel, men ikke et krav

Alle DI Fyns godt 1.300 medlemsvirksomheder kan indstille en eller flere lærlinge og elever.

Prismodtagere de forrige tre år har været:

• 2020: Mediegrafiker Frederik Tubæk Rasmussen, Hesehus A/S
  • 2019: Industritekniker Mette Bak Jensen, REA Automatdrejning ApS
  • 2018: Industritekniker Casper Ruth, Budweg Caliper A/S

Kort om LB Tag ApS

LB Tag er en tømrervirksomhed i Odense NV hvis speciale ligger i tagarbejde. LB-Tag indehaves af direktør Lasse Boisen og beskæftiger i øjeblikket 12 medarbejder og har 4 lærlinge. LB-Tag udfører hovedsageligt opgaver på Fyn for både private, offentlige og erhvervskunder. Lasse Boisen er bestyrelsesformand i Odense Tømrermesterforening.

Kontakt konsulent i DI Steen Høygaard, tlf.: 2566 6317, mail: sth@di.dk eller pressekoordinator Bo Hjuler, 2236 3138 for yderligere oplysninger.