Fynsk teknologi kan være med til at sikre FN-mål

Visionsteknologi fra TriVision halverer fødevarespild i produktionen, og kan dermed være en afgørende faktor i opfyldelsen af FN’s verdensmål om at nedsætte madspild hele vejen fra jord til bord.

Visionsteknologien kan kvalitetssikre fødevarer og emballager, så man for eksempel undgår, at hele containere med kød bliver afvist i Kina, fordi der er et skrifttegn, der står forkert på etiketterne.

TriVisions teknologi sparer hvert år omkring 10.000 tons madspild globalt, fordelt på over 25 lande. Visionsteknologien tager og analyserer billeder ud fra forud bestemte karakteristikker, så fejl i fødevarer, emballage eller etiketter opdages med det samme, og produktionen straks kan rettes til. Det betyder væsentligt mindre madspild, ikke mindst fordi tilbagekaldelser undgås. Samtidig opsamler teknologien data, der gør, at fødevarevirksomheder på én gang optimerer produktionen og samtidig gør den langt mere bæredygtig. Den fynske teknologi står klar til at hjælpe virksomheder, når de nye EU-regler om mere bæredygtig produktion begynder at træde i kraft i 2021.

”Med det øgede fokus på CSR hos virksomheder er det helt centralt at vores visionsteknologi kan halvere både spild af mad, af emballage og af den CO2, som indgår i såkaldt beskyttet atmosfære i fx pakker med kød. Virksomhederne investerede tidligere typisk i teknologien for at kvalitetssikre fødevarer og emballager, så de for eksempel undgår, at hele containere med kød bliver afvist i Kina, fordi der er et skrifttegn, der står forkert på etiketterne. Eller at fejl i svejsningen i plastemballagen opdages så hurtigt, at svejsemaskinen kan rettes til med det samme. Men med det øgede fokus på at undgå fødevarespild bruges den mere og mere til også at indsamle data fra produktionen og optimere den. Disse Industri 4.0-muligheder sparer betydelige summer og giver på en gang højere kvalitet og bæredygtighed allerede på produktionsniveau,” fortæller Jesper Bach, CEO i fynske TriVision.

TriVision har skabt en række teknologier, som kan kvalitetstjekke emballage og etiketter og dermed opdage fejl i fødevareindustrien. Med en kombination af kameraer og software på højt niveau opdages fejl i god tid og afslører, hvor i produktionen tingene halter og skal rettes op.

"Jeg vurderer, at TriVisions teknologi har sparet mindst 100.000 tons madspild, siden den kom på markedet. Det er vi stolte af. Og så sparer den naturligvis også rigtigt mange penge for store fødevarevirksomheder som f.eks. Arla eller Danish Crown, men giver også langt mindre spild af gode fødevarer og emballage,” fortsætter Jesper Bach.

Arla bruger TriVisions visionsteknologi til at sikre, at fejl i emballagen på for eksempel små pakker økologisk smør ikke spænder ben for godt indhold. Teknologien identificerer utætheder i svejsningen, kvalitetsfejl og forkert mærkning. Dermed opdages problemer så tidligt, at de kan afhjælpes, før skaden bliver stor. Efter implementering af teknologien har Arla fået færre og kortere kvalitetsrelaterede produktionsstop. Samtidig er antallet af kundeklager faldet, og det samme er mængden af affald.

”Det nye system har afhjulpet mange fejl i alle dele af vores produktion, og antallet af kundeklager er faldet meget,” bekræfter Bjarne Randrup Nielsen, produktionslinjeansvarlig, Arla Foods.

"At reducere fødevarespild i produktionskæden er helt centralt i kampen om at skære ned på det globale madspild, som desværre p.t. udgør 1,3 milliarder ton om året. Det er fantastisk, at vi har virksomheder som TriVision i Danmark, der kan hjælpe i den kamp," siger Louise Dolmer, formand i Verdens Bedste Fødevarer.

Alene i Danmark står fødevareindustrien ifølge Miljøministeriet for 19 procent af vores årlige madspild, på i alt 700.000 ton.

Visionsteknologien tager og analyserer billeder ud fra forud bestemte karakteristikker, så fejl i fødevarer, emballage eller etiketter opdages med det samme.

Fakta om FNs mål om madspild
Delmål nummer 12.3 under FN’s 17 mål for en bæredygtig udvikling (SDG - Sustainable Development Goals), indebærer at det globale madspild pr. indbygger i 2030 skal være halveret på detail- og forbrugerniveauer samt reduceres i produktions- og forsyningskæder.

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.