Fynsk teknologi kan være med til at sikre FN-mål

Visionsteknologi fra TriVision halverer fødevarespild i produktionen, og kan dermed være en afgørende faktor i opfyldelsen af FN’s verdensmål om at nedsætte madspild hele vejen fra jord til bord.

Visionsteknologien kan kvalitetssikre fødevarer og emballager, så man for eksempel undgår, at hele containere med kød bliver afvist i Kina, fordi der er et skrifttegn, der står forkert på etiketterne.

TriVisions teknologi sparer hvert år omkring 10.000 tons madspild globalt, fordelt på over 25 lande. Visionsteknologien tager og analyserer billeder ud fra forud bestemte karakteristikker, så fejl i fødevarer, emballage eller etiketter opdages med det samme, og produktionen straks kan rettes til. Det betyder væsentligt mindre madspild, ikke mindst fordi tilbagekaldelser undgås. Samtidig opsamler teknologien data, der gør, at fødevarevirksomheder på én gang optimerer produktionen og samtidig gør den langt mere bæredygtig. Den fynske teknologi står klar til at hjælpe virksomheder, når de nye EU-regler om mere bæredygtig produktion begynder at træde i kraft i 2021.

”Med det øgede fokus på CSR hos virksomheder er det helt centralt at vores visionsteknologi kan halvere både spild af mad, af emballage og af den CO2, som indgår i såkaldt beskyttet atmosfære i fx pakker med kød. Virksomhederne investerede tidligere typisk i teknologien for at kvalitetssikre fødevarer og emballager, så de for eksempel undgår, at hele containere med kød bliver afvist i Kina, fordi der er et skrifttegn, der står forkert på etiketterne. Eller at fejl i svejsningen i plastemballagen opdages så hurtigt, at svejsemaskinen kan rettes til med det samme. Men med det øgede fokus på at undgå fødevarespild bruges den mere og mere til også at indsamle data fra produktionen og optimere den. Disse Industri 4.0-muligheder sparer betydelige summer og giver på en gang højere kvalitet og bæredygtighed allerede på produktionsniveau,” fortæller Jesper Bach, CEO i fynske TriVision.

TriVision har skabt en række teknologier, som kan kvalitetstjekke emballage og etiketter og dermed opdage fejl i fødevareindustrien. Med en kombination af kameraer og software på højt niveau opdages fejl i god tid og afslører, hvor i produktionen tingene halter og skal rettes op.

"Jeg vurderer, at TriVisions teknologi har sparet mindst 100.000 tons madspild, siden den kom på markedet. Det er vi stolte af. Og så sparer den naturligvis også rigtigt mange penge for store fødevarevirksomheder som f.eks. Arla eller Danish Crown, men giver også langt mindre spild af gode fødevarer og emballage,” fortsætter Jesper Bach.

Arla bruger TriVisions visionsteknologi til at sikre, at fejl i emballagen på for eksempel små pakker økologisk smør ikke spænder ben for godt indhold. Teknologien identificerer utætheder i svejsningen, kvalitetsfejl og forkert mærkning. Dermed opdages problemer så tidligt, at de kan afhjælpes, før skaden bliver stor. Efter implementering af teknologien har Arla fået færre og kortere kvalitetsrelaterede produktionsstop. Samtidig er antallet af kundeklager faldet, og det samme er mængden af affald.

”Det nye system har afhjulpet mange fejl i alle dele af vores produktion, og antallet af kundeklager er faldet meget,” bekræfter Bjarne Randrup Nielsen, produktionslinjeansvarlig, Arla Foods.

"At reducere fødevarespild i produktionskæden er helt centralt i kampen om at skære ned på det globale madspild, som desværre p.t. udgør 1,3 milliarder ton om året. Det er fantastisk, at vi har virksomheder som TriVision i Danmark, der kan hjælpe i den kamp," siger Louise Dolmer, formand i Verdens Bedste Fødevarer.

Alene i Danmark står fødevareindustrien ifølge Miljøministeriet for 19 procent af vores årlige madspild, på i alt 700.000 ton.

Visionsteknologien tager og analyserer billeder ud fra forud bestemte karakteristikker, så fejl i fødevarer, emballage eller etiketter opdages med det samme.

Ny Banegårdsgade 55, 4 sal.

+45 70 27 08 72http://www.grouleff.it/

Fakta om FNs mål om madspild
Delmål nummer 12.3 under FN’s 17 mål for en bæredygtig udvikling (SDG - Sustainable Development Goals), indebærer at det globale madspild pr. indbygger i 2030 skal være halveret på detail- og forbrugerniveauer samt reduceres i produktions- og forsyningskæder.

Nytt rekordsalg av samarbeidende roboter avslører økende etterspørsel etter gripeverktøy1.10.2019 12:23:07 CESTNyhed

Med en vekst på 23 prosent i årlige installeringer av samarbeidende roboter (collaborative robots = «cobots») fra 2017 til 2018 viser den nye World Robotics Report, utgitt av International Federation of Robotics, en enorm etterspørsel etter gripeverktøy (EoAT). I 2018 ble nesten 14000 nye cobot-armer installert. Hvis denne økningen fortsetter, vil dette tallet doble seg på omtrent tre år, som vil bli en enestående markedsmulighet OnRobot står klar til å gripe. I rapporten er Norge langt nede på verdensbasis når det gjelder robottetthet.

Ny rekordförsäljning av samarbetande robotar avslöjar ökad efterfrågan på robotverktyg – Sverige är fortfarande nummer fem i världen1.10.2019 12:22:20 CESTNyhed

Med en årlig tillväxt på 23 procent för installationer av samarbetande robotar (s.k. cobots) från 2017 till 2018 visar den nya World Robotics-rapporten, som publiceras av International Federation of Robotics (internationella robotsamfundet), en enorm efterfrågan på robotverktyg (EoAT). Under 2018 installerades nästan 14 000 nya cobot-armar. Om denna ökning fortsätter kommer den siffran att fördubblas på uppskattningsvis tre år, vilket ger ett aldrig tidigare skådat tillfälle på EoAT-marknaden, som OnRobot är redo att möta. I rapporten behåller Sverige sin plats som nummer fem i världen beträffande robottäthet.

Hospital i Aalborg vinder robot-pris for unik blodprøveautomation1.10.2019 09:32:45 CESTNyhed

Aalborg Universitetshospital kan nu bryste sig af at have den suverænt bedste robot- og automatiseringsløsning. DIRA Automatiseringsprisen 2019 går i år til Klinisk Biokemisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital for en opfindelse, hospitalet har udviklet i tæt parløb med teknologivirksomhederne Intelligent Systems og LT Automation. De største vindere er faktisk patienter og medarbejdere, der med robotløsningen har fået en løsning, som højner patientsikkerheden og forbedrer arbejdsmiljøet.

ROEQ lancerer verdens mest præcise docking-station på Pack Expo 20191.10.2019 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye docking-stations gentagelsesnøjagtighed på ± 1 mm sikrer præcis levering af produkter og paller. Emnerne transporteres af de autonome mobile robotter fra Mobile Industrial Robots, som er udstyret med ROEQs vognløsning. Pack Expo er også den første chance for at se ROEQs nye TR1000 Top Roller live - et unikt nyt transport-topmodul til MiR1000, den største model fra Mobile Industrial Robots med op til 1000 kilo nyttelast.