Fynsk efterskole vinder national idékonkurrence for tanker om en bedre folkeskole

Gruppen SKAB'erne fra Viby Efterskole vinder den nationale idékonkonkurrence for grundskoler ved Danish Entrepreneurship Festival. Vindergruppen har et bud på, hvordan man får flere kunstneriske og praktiske fag ind i folkeskolen.

Hænderne ville slet ikke stoppe med at ryste, da de tre gruppemedlemmer Tobias Buhl Jensen, Sif Brynaa of Emil Gundertofte Steen med store smil og konfetti på tøjet trådte ned fra scenen som nykårede vindere af den nationale idékonkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival.

- Vi er meget overvældede og ryster helt. Tænk at andre tror på, at det, vi har tænkt i klasselokalet, kan blive til noget, sagde Tobias Buhl Jensen, der sammen med de to andre  går i 10. klasse på Viby Efterskole i Nr. Aaby på Fyn.

Eleverne vandt med deres idé til at indføre flere kunstneriske og praktiske fag på tværs af årgange i folkeskolen. Det skal skabe bedre trivsel og forebygge stress.

I alt deltog 128 elever fra 41 jyske og fynske hold i idékonkurrencen, som har til formål at tilbyde elever fra grundskolen sparring og rådgivning fra erhvervsfolk og iværksættere tidligt i entreprenørskabsprocessen.

Alle deltagerne var fra udskolingen på enten folke-, fri- eller efterskoler.

For to uger siden vandt fire elever fra Vesterdal Efterskole på Fyn en lignende konkurrence, da Danish Entreneurship Festival for deltagere i Østdanmark blev afviklet i Øksnehallen i København. Deres vinderidé var et brætspil, der sætter fokus på unges stress og trivsel.

Foto: Claus Lillevang

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.