Fyn og Sydjylland er lyspunkterne på boligmarkedet

Alt tyder på, at boligmarkedet toppede sidste år. Ifølge Danmarks Statistik blev der på landsplan handlet lidt færre boliger i 2018 i forhold til året før. Men både priser og handler ligger stadig på et højt niveau, og boligmarkedet boomer i Region Syddanmark.

Det er et lidt broget billede, man ser på ejendomsmarkedet lige nu. Mens der fortsat er udsigt til en moderat fremgang på markedet for enfamiliehuse, er priserne på ejerlejligheder på vej ned i de store byer.

- Stramningerne af lånereglerne har virket, og samtidig er markedet for store ejerlejligheder i København ved at være mættet. Til gengæld er boligfesten rykket ud på villavejene, hvor der er stigende priser og fortsat høj handelsaktivitet. Hele markedet bærer dog præg af den uheldige usikkerhed, der følger af, at de nye ejendomsvurderinger er udskudt endnu et år, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Lille fald i priserne i 4. kvartal

Ifølge Danmarks Statistik var der et lille sæsonkorrigeret fald i boligpriserne fra 3. til 4. kvartal. Men ser man på udviklingen fra 4. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018, steg priserne fortsat. Ejerlejlighederne løb i vejret med beskedne 2,6 procent, mens enfamiliehuse steg 3,7 procent.

Færre handler sidste år

Til gengæld blev der handlet lidt færre boliger i 2018 i forhold til 2017. Ifølge de foreløbige tal blev der handlet ca. 68.000 boliger i 2018. Det er historisk i den meget høje ende, men ca. 2,5 procent færre handler end i 2017, der dog var det år efter finanskrisen med allerhøjest handelsaktivitet.

- Høj handelsaktivitet er godt nyt for byggebranchen, fordi de fleste boligkøbere vælger at reparere og renovere boligen i forbindelse med huskøb. Fx maling, nyt køkken og energirenovering, siger Bo Sandberg.

Priser og boligsalg boomer i Region Syddanmark

Zoomer man ind på regionerne, findes solstrålehistorien på boligmarkedet i Region Syddanmark.

- Festen på boligmarkedet er rykket til forstæderne og provinsen. Allertydeligst på Fyn og Sydjylland, hvor prisstigningerne på både enfamiliehusene med et årligt plus på over seks procent i 2018 og ejerlejlighederne med et årligt plus på næsten 12 procent, blev de højeste i landet, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

Det samme gør sig gældende for antallet af bolighandler, hvor Region Syddanmark sammen med Region Sjælland var de eneste regioner med flere bolighandler i 2018 end i 2017.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02