Fyldte farvande til sommer: Fritidssejlere forbereder bådferie i Danmark

Sejlerforening bliver oversvømmet af tilmeldinger, brugtbådsalget er glorødt, og hos Biltema er salget af bådudstyr steget ekstraordinært. De danske farvande bliver fyldte med hjemlige fritidssejlere.

Coronakrisen har tvunget mange danskere til at ændre ferieplanerne mod Sydeuropa til fordel for rundture i det danske Kongerige. Det gælder ikke mindst sejlerlivet, hvor bådsalget er i kraftig vækst, og mange nye sejlere melder sig ind i foreningen Danske Tursejlere. Også Detailgiganten Biltema oplever enorm vækst i salget af udstyr og vedligeholdelsesmidler til både. Foto: PR.

Langt de fleste danskere har i de seneste måneder droppet eksisterende ferieplaner og forberedt sig på en hyggelig sommer i fædrelandet – ikke mindst fritidssejlerne. Udenlandske sejlruter er omdirigeret til danske farvande, og pengene afsat til charterferien bliver i mange tilfælde investeret i en brugt båd. Ifølge Henning Jensen, der er formand i interesseorganisationen Danske Tursejlere, bliver der fyldt med danskere i de danske farvande til sommer.

– Der er rigtig meget gang i den lige nu. Vi har fået 600 nye tilmeldinger i de seneste to måneder, hvilket er 50 procent flere end sidste år. Mange fortæller, at i stedet for at bruge 50.000 kroner på en all inclusive-tur til Spanien, udlever de båddrømmen. Samtidig forlænger mange af de eksisterende bådejere deres tid på båden. Jeg havde selv planlagt at besøge de svenske kanaler, men vi tager i stedet en rundtur til nogle af de dejlige danske byer, siger Henning Jensen.

Sejlere klargør bådene

Ifølge Henning Jensen har de fleste sejlere fået deres båd i vandet, og har brugt forårets fridage og lange weekender på små ture, hvor udstyr og bådens stand bliver testet. Netop denne forberedelsesaktivitet opleves også hos en af landets største forhandlere af udstyr og vedligeholdelsesprodukter til både, Biltema. Detailgiganten har i marts, april og maj solgt knap 50 procent flere bådrelaterede produkter sammenlignet med sidste år.

– Bådprodukter er et af vores vigtigste segmenter, og salget stikker helt af i disse måneder. Det er tydeligt, at der er mange, der lige nu er ved at klargøre, reparere og udstyre båden, så den står helt klar til sommer. Vi hører fra flere kunder, at de planlagte ferier er blevet droppet og skiftet ud med bådture i Danmark. Det er vi selvfølgelig rigtig glade for, siger Per Normann, der er ansvarlig for bådprodukter i Biltema.

Han er sikker på, at den nuværende pandemi i kombination med klimadebatten åbner flere danskeres øjne for fordelene ved at holde ferie herhjemme i Danmark – hvad enten det er i telt, sommerhus eller båd.

Vildere end før finanskrisen

De forliste ferieplaner har ligeledes sat skub i salget af både. Hos en af landets største bådforhandlere, Tempo Bådsalg, oplevede sælgerne indledningsvis en komplet død periode, lige efter landet lukkede ned. Men i løbet af foråret, hvor konsekvenserne af pandemien åbenbarede sig, blev der travlt i bådbutikken.

– Salget er jo nærmest eksploderet i forhold til sidste år. Vi ligger mindst 30 procent over salget i forhold til sidste år, og det ligger endda højere end de vilde år før finanskrisen. Der er efterspørgsel på alle bådtyper og prisklasser, men vi har solgt særligt mange sejlbåde fra 32 til 40 fod mellem en kvart og en hel million kroner. På motorbådssiden er det typisk weekendcruisere på mellem 200.000 og 500.000 kroner, forklarer Gert E. Sørensen, der er indehaver og ansvarlig for salg i Tempo Bådsalg.

Per Normann
Bådansvarlig, Biltema
sales.aalborg@biltema.com

Biltema er en af Nordens største kæder af detailforretninger. Biltemas sortiment udvikles hele tiden, og i dag findes mere end 19.000 produkter inden for kategorierne bil og motorcykel, båd, fritid, hjem, kontor og teknik, byggeri, bilpleje og værktøj. Læs mere på biltema.dk