Furesø tilbage i den bedste tredjedel i DI’s erhvervsklimaundersøgelse

Med et tocifret spring op ad listen i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018 er Furesø nu med igen i den bedste tredjedel af kommuner med et godt erhvervsklima. I årets undersøgelse rykker Furesø 15 pladser frem til en placering som nummer 22 og er dermed for sjette år i streg den mest erhvervsvenlige nordsjællandske kommune. Der er også fremgang i Fredensborg Kommune og Hørsholm Kommune, der rykker hhv. syv og ti pladser frem til en placering som nummer 75 og 61.

Furesø Kommunes fremgang på 14 pladser er den største i Nordsjælland. Kommunen er gået frem på stort set alle parametre. Særligt kommunens sagsbehandlingstid i alle former får roser af virksomhederne. Furesø har historisk set været blandt de mest erhvervsvenlige nordsjællandske kommuner, siden DI for første gang undersøgte erhvervsklimaet i kommunerne i 2010. Sidste år faldt kommunen dog hele 23 pladser ned på 37. pladsen, men har altså siden taget revanche fra sidste års negative resultat.

- I Furesø har man sat dækningsafgiften ned gennem flere år. Og der er grund til at rose Furesø Kommune for det arbejde, den gør for at forbedre forholdene for erhvervslivet generelt. Kommunen har over tid gjort en indsats for sagsbehandlingen, både hvad angår bygge- og miljøsager, men også den digitale. Derfor går Furesø også markant frem på den overordnede vurdering af erhvervsvenligheden. Kommunerne har mange redskaber i værktøjskassen over for virksomhederne, og de fortjener derfor også ros, når de bruger dem rigtigt, siger Poul Skadhede, der er formand for DI Hovedstaden.

Furesø Kommune er dog ikke den eneste nordsjællandske kommune, der har intensiveret servicekulturen over for virksomhederne på sagsbehandlingsområdet. Også Fredensborg Kommune bliver anerkendt af virksomhederne for deres forbedrede sagsbehandling.

- Vi ved, at virksomhederne sætter pris på hurtig og kompetent sagsbehandling. Virksomhederne ønsker at bruge tid på at vokse som virksomhed, ikke sidde fast i bygge- og miljøsager. At flere nordsjællandske kommuner har øget indsatsen på netop dette område bør derfor tjene som forbillede for de øvrige kommuner i hovedstaden, siger Poul Skadhede.

Andre nordsjællandske kommuner må kigge langt efter fremgang i undersøgelsen af kommunernes erhvervsklima. Allerød Kommune falder således med 24 pladser til en plads som nummer 65, mens Gribskov Kommune falder 18 pladser til en placering som nummer 93. For de øvrige nordsjællandske kommuner gælder det, at de enten går en smule frem eller en smule tilbage. Egedal (92), Frederikssund (39), Halsnæs (88) og Rudersdal (83) rykker sig således alle mellem et og seks pladser i undersøgelsen.

Sidste år var der tilbagegang til størstedelen af de nordsjællandske kommuner i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse, som også generelt set klarede sig dårligt i undersøgelsen sammenlignet med både hovedstadsområdet og landet som helhed. I år rykker nogle kommuner sig den ene vej, mens andre rykker sig den anden. Overordnet set klarer de nordsjællandske kommuner sig stadig dårligt sammenlignet med de øvrige områder.

Selvom de nordsjællandske kommuner overordnet set ikke fik taget den ønskede revanche fra sidste års tilbagegang, er der dog mange positive takter at tage med, mener Poul Skadhede.

- Næsten alle kommuner gør et stort og godt arbejde for erhvervslivet, og derfor er konkurrencen hård. Ikke alle kan gå frem, hvis vi ser på den samlede placering fra 1-93. Men går vi ind og kigger på, hvordan virksomhederne vurderer erhvervsklimaet på en skala fra 1-5 i de enkelte kommuner, så er fem ud af ni kommuner vurderet højere end sidste år (Rudersdal, Hørsholm, Furesø, Fredensborg, Egedal). Det er positivt, at det går fremad for den enkelte kommune. Ligeledes er det meget positivt, at Nordsjælland atter har en kommune i den bedste tredjedel. Vi kan derfor kun opfordre til, at kommunerne fortsætter med de gode tiltag, og at virksomhederne anerkender og honorerer deres indsats, siger formand Poul Skadhede.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

• Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

• 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Hovedstaden Anne Ginderskov Hansen, anhe@di.dk, tlf: 3377 4841 eller pressekoordinator Lars Bøgeskov, larb@di.dk, tlf: 3377 4722.

Konsulent Anne Ginderskov Hansen

Koordinator Vinnie Røslau

Vallensbæk er hovedstadens højdespringer i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Helsingør går en smule frem i DI’s erhvervsklimaundersøgelse3.9.2018 21:30pressemeddelelse