Furesø Kommune

Furesø forbereder sig på fortsat heftig byggeaktivitet

Del

Stor byggelyst blandt borgere og virksomheder lægger pres på byggesagsbehandlingen i Furesø Kommune, som i 2020 løste sagerne omtrent dobbelt så hurtigt som gennemsnittet i landets øvrige kommuner.

I Furesø Kommune var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på byggesager kun 32,5 dage i 2020. Kommunen ligger dermed over servicemålet i samtlige af de fem kategorier, staten og kommunerne har aftalt for den kommunale byggesagsbehandling. Det står noget i kontrast til gennemsnittet på tværs af kommunerne på 62 dage, hvis man skærer alle typer byggesagsbehandlinger over én kam.
"En effektiv sagsbehandling betyder meget for, hvordan vi som borgere og erhvervsdrivende oplever vores kommune. 2020 har stillet store krav til medarbejderne, der har skulle løse opgaverne hjemmefra og under svære kår. Derfor er det imponerende flot," konstaterer Egil Hulgaard (C), der netop er genindtrådt som formand for Udvalget for byudvikling og bolig i Furesø Kommune.
"Samtidig er jeg glad for, at vi i kommunen de sidste par år har sat et skarpt fokus på at kommunikere klart om, hvad ansøgninger skal indeholde. Det betyder, at vi kan tage hånd om ansøgningerne, når de kommer ind, i stedet for at bruge tid på at følge op med borgerne og besvare rykkere. Det lønnede sig med Nordsjællands flotteste sagsbehandlingstider i 2019, og det lønner sig, når vi ser tilbage på 2020”, siger han.

Øget pres kræver tålmodighed
Effektiviteten skaber dog også en forventning om et hurtigt svar hos borgere og virksomheder, der i første kvartal 2021 har øget aktiviteten voldsomt ved at sende 34 procent flere ansøgninger ind, sammenlignet med samme kvartal året før.

Det forsøger medarbejderne nu at tage hånd om ved at forventningsafstemme bedre med borgerne og ved at lukke for telefontiden onsdag, fordi det giver ro om sagsbehandlingen, fortæller centerchef Ellen Hvidt Thelle.
"Vi gør lige nu alt, hvad vi kan for at møde borgere og virksomheders behov. Der er virkelig gang i bolig- og byggeprojekterne, og det er naturligvis glædeligt. Vi vil meget hellere håndtere sager end svare på rykkere og forespørgsler fra borgere, der bare gerne vil i gang. Det håber vi, at den ændrede telefontid kan hjælpe med. Samtidig opfordrer vi til, at man venter med at søge til senere, hvis byggeriet for eksempel først er planlagt til næste forår," siger hun.

Fasttrack er virkelig 'fast'
Furesø Kommune behandler byggesagerne væsentligt hurtigere end det fælleskommunale servicemål på 49 dage på tværs af de forskellige typer byggesagsbehandling. En årsag til dette er blandt andet fasttrack-ordningen for erhvervslivet. Her bliver en virksomhed, der ønsker at bygge i Furesø, kontaktet af en byggesagsbehandler inden for 24 timer. Mere end 94 procent af disse sager overholdt servicemålet i 2020.
"En sådan service er ret unik blandt kommunerne, vil jeg mene. Jeg er stolt over, at vi kan yde den service til vores erhvervsliv, for det betyder meget for oplevelsen af kommunen som en smidig samarbejdspartner," tilføjer Egil Hulgaard.

Nøgleord

Kontakter

Egil Hulgaard (C)

Formand for Udvalg for byudvikling og bolig; Medlem af Udvalg for kultur, fritid og idræt

Tlf:2151 8188efh@furesoe.dk

Billeder

Information om Furesø Kommune

Furesø Kommune
Furesø Kommune
Stiager 2
3500 Værløse

http://www.furesoe.dk/

Følg pressemeddelelser fra Furesø Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Furesø Kommune

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum