Fuldt hus til økologiårsmøde i Landbrug & Fødevarer

Formanden for Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer, Hans Erik Jørgensen, blev genvalgt og en ny næstformand, Thomas Helle, blev valgt på dagens årsmøde.

Der var ingen tomme pladser i salen, da de mere end 150 økologiske landmænd og økologiinteresserede i dag mødtes til årsmøde i Landbrug & Fødevares økologisektion.

Formand Hans Erik Jørgensens beretning indeholdt både ros til innovative økologiske landmænd og en opfordring om at få flere med på den økologiske vogn. Samtidig tog han fat på nogle af de usikkerhedsmomenter, fremtidige økologer måske går og bakser med.

-Lad mig slå fast, at ingen bør fravælge økologien, fordi de er usikre på adgangen til næringsstoffer. Det er klart, at der skal optimeres på en anden måde, end man er vant til, når man omlægger til økologi. Der skal arbejdes med sædeskifter, men det er slet ikke umuligt, lagde formanden Hans Erik Jørgensen selv ud.

Både i løbet af beretningen og i den efterfølgende debat blev flere alvorlige punkter taget op.

-Vi vil gerne lave en bedre slagtesvineproduktion og have færre døde smågrise. Vi skal også se på, hvordan vi kan gøre det bedre på miljøområdet, lød det fra Hans Erik Jørgensen.

Fra salen lød spørgsmål om både behandling af syge dyr og transporttid af grise. Et forslag om at økologiske varer skulle være billigere end konventionelle varer udløste en god debat.

Hans Erik Jørgensen slog fast, at han mente, at salg af økologiske varer skulle være markedsdrevet, og at der var kunder både i Danmark og i udlandet til flere økologiske varer.

Her blev han bakket op af formanden for Landbrug & Fødevarer, Martin Merrild.

-Hold fast ved at jeres varer er penge værd, og skal koste noget ude i butikken. I har et rigtig stærkt brand, og det skal vi holde fast ved, sagde Martin Merrild, til de forsamlede økologer.

Hans Erik Jørgensen blev genvalgt som formand for Økologisektionen med høje klapsalver. Thomas Helle, fra Familielandbruget, blev valgt til posten som næstformand uden modkandidater.

-Jeg takker for valget, og ser frem til et styrket samarbejde med dig, Hans Erik, og med de dygtige ansatte på Axelborg og SEGES, sagde Thomas Helle.

Læs mere om Økologisektionen i Landbrug & Fødevarer her: http://www.lf.dk/For_medlemmer/Sektioner_og_Udvalg/Oekologisektionen.aspx

Yderlig kontakt:

Marie Grabow Westergaard, pressekonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf. 30178871. mail: mgw@lf.dk

Jyske virksomheder nupper priserne ved årets Vækstkonference22.9.2017 15:12pressemeddelelse

For sjette år i træk deles der priser ud til landets bedste fødevare- og agrovirksomheder ved Vækstkonferencen, der i år har slået deltagerrekord. 350 direktører og ledere fra landbrug og fødevareklyngen er i dag samlet til årets Vækstkonference i Odense, hvor der diskuteres både produktion, ledelse og salg. Det er Landbrugsavisen, der i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, Dansk AgroIndustri, Danish Food Cluster og Dansk Maskinhandlerforening afholder konferencen for sjette år i træk. - Vi er ekstremt glade for konferencens udvikling. Vores idé om at bryde med traditionelle rammer og holde konferencen hos en af klyngens virksomheder, har vist sig at give konferencen den helt rigtige profil. I år kan vi melde udsolgt, hvilket er en helt fantastisk milepæl, siger Jacob Teilmann Andersen, vicedirektør hos LandbrugsMedierne. Temaet for årets konference er digitalisering og teknologisk udvikling i fødevareklyngen. Det holder adm. direktør i Landbrug & Fødevarer, Karen Hækkerup, bla

Fødevareklyngen offentliggør ny forskningsstrategi20.9.2017 07:00pressemeddelelse

Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer og ti store virksomheder fra fødevareklyngen præsenterer i dag samlet en ny strategi for fødevareforskning. Der er brug for et øget fokus på forskning og innovation i fødevareklyngen, hvis Danmark også i fremtiden skal bryste sig af at være en af verdens stærkeste fødevareklynger. Sådan lyder det i ny fødevareforskningsstrategi gældende frem mod 2030, som L&F, DI Fødevarer og virksomheder som Arla, Danish Crown, Chr. Hansen, KMC og Foss offentliggør i dag. - Faldende bevillinger til den strategiske fødevareforskning kan risikere at sætte en stopper for væksten i fødevareklyngen. Det scenarie må vi for alt i verden ikke ende i, siger Karen Hækkerup, adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. - I 2030 vil der være 1 mia. flere munde at mætte i verden, og hvis den danske fødevareklynge kan blive verdensbefolkningens foretrukne forsyner af sikre, bæredygtige og kvalitetssikre fødevarer, så har vi her en mulighed for et nyt væksteventyr. Den chance