Kræftens Bekæmpelse

Fuldkorn er kilden til en bæredygtig fremtid

Mere fuldkorn er vejen til en sundere fremtid for os selv og vores planet. Så klar er konklusionen i en ny videnskabelig artikel fra en række toneangivende nordiske ernæringsforskere fra blandt andet Kræftens Bekæmpelse.
Postdoc Anne Kirstine Eriksen fra Kræftens Bekæmpelse er en af forskerne bag den nye undersøgelse, der peger på fuldkorn som et bæredygtigt alternativ til animalsk protein. Foto: Büro Jantzen

Næsten en tredjedel af drivhusgasudledningen stammer fra vores fødevareforbrug, så der er god brug for løsninger, der hjælper os til at bruge jordens ressourcer på mere bæredygtig vis.

En række toneangivende nordiske forskere fra blandt andet Kræftens Bekæmpelse har derfor undersøgt, hvordan vi bedst muligt kan finde miljøvenlige alternativer til den animalske protein, vi typisk indtager i form af kød- og mælkeprodukter. Og her kan det give rigtig god mening at sætte større fokus på fuldkorn. Det fortæller postdoc, Anne Kirstine Eriksen fra Kræftens Bekæmpelse. Hun har deltaget i den nye forskning, som netop er blevet offentliggjort i det medicinske tidsskrift Nutrition Reviews:

–Vores analyser viser, at vi uden problemer kunne udskifte 20 pct. af den animalske protein med protein fra vegetabilske kilder. Her kunne halvdelen sagtens komme fra kornprodukter, og det ville kunne nås ved blot at spise tre ekstra skiver rugbrød dagligt. Den anden halvdel kan med fordel komme fra bælgfrugter, eksempelvis bønner eller linser, siger Anne Kirstine Eriksen.

Anne Kirstine Eriksen fremhæver, at den tilgang vil bidrage væsentligt til en sundere fremtid. For os selv og vores planet.

– Ikke alene belaster planteproteiner slet ikke vores planet i samme grad som proteiner fra animalske produkter. Hvis vi erstatter animalske produkter med fuldkornsbaserede produkter, vil det desuden sænke risikoen for både type 2 diabetes, hjertekarsygdom samt tarmkræft på befolkningsniveau, siger hun.

Danskerne er klar på at spise mere fuldkorn
Danskerne spiser allerede en del fuldkorn gennem havregryn, rugbrød, knækbrød, fuldkornspasta og lyst fuldkornsbrød. Men der er potentiale for, at kornprodukter kan fylde endnu mere på tallerkenen i fremtiden. I en ny undersøgelse fra Megafon svarer 79 pct., at de spiser fuldkorn dagligt eller næsten dagligt. Og der er god grund til at hæve det daglige indtag af fuldkorn, for danskerne behøver ikke frygte at få for lidt protein i deres daglige kost.

– Det er en sejlivet myte, at danskerne risikerer at få for lidt protein, hvis de går over til en mere planterig kost. For det første får de fleste danskere rigeligt med protein i dag, og for det andet vil det gavne folkesundheden at skære lidt ned på protein fra kød- og mælkeprodukter eller bytte noget af det ud med protein fra kornprodukter, grøntsager og bælgfrugter i stedet for, siger Anne Kirstine Eriksen.

Stor stigning i behovet for protein frem mod 2030
Jordens befolkning er i hastig vækst, og det voksende antal mennesker lægger pres på naturen. Vores planet har ikke ubegrænsede ressourcer, så vi er nødt til at finde nye løsninger, hvis vi vil brødføde verdens voksende befolkning på bæredygtig vis. Proteiner er en efterspurgt kilde til menneskelig ernæring, og det globale forbrug af animalsk protein forventes at stige med ca. 70 pct. fra 2007 til 2030. Store dele af proteinproduktionen udgør på nuværende tidspunkt en væsentlig belastning for miljøet. Eksempelvis fører produktion af soja til dyrefoder til ødelæggelse af regnskove i Sydamerika, tab af biodiversitet, pesticidforurening og udledning af drivhusgasser.

Fakta om proteinudfordringen
Hidtil er fuldkorn blevet lidt overset i debatten omkring et paradigmeskift af vores fødevareproduktion. Fuldkorn er en både bæredygtig og sundhedsfremmende kilde til protein – det er det bare de færreste, der tænker over. En stor andel af det korn, der produceres i dag, går til foder til landbrugsdyr, men det kunne med fordel anvendes til direkte konsum.

Ifølge Uddannelses- og Forskningsministeriet:

• Vurderer FN's Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO), at den globale fødevareproduktion skal fordobles frem mod 2050 for at kunne brødføde befolkningen
  • Anvendes cirka 83 pct. af verdens landbrugsareal i dag til produktionen af kød og mælk
  • Står landbruget for ca. 24 pct. af drivhusgasudledningen globalt og ca. 21 pct. i Danmark
  • Er soja, på globalt plan, det dominerende proteinfoder

Fakta om Fuldkornspartnerskabet og fuldkorn
Hvert år sætter Fuldkornspartnerskabet fokus på Fuldkorn. Det sker på Årets Fuldkornsdag d. 21. januar.

• Fuldkornspartnerskabet består af Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder. Læs mere her: www.fuldkorn.dk. Partnerskabet forsøger at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Ifølge en spørgeskemaundersøgelse, forventer 60 pct. af danskerne at kunne spise endnu mere fuldkorn end de gør i dag.
  • Fuldkorn er hele kerner eller forarbejdede kerner f.eks. malet til mel. Der er altså også tale om fuldkorn, når mel malet på hele korn er brugt. Det afgørende er nemlig ikke, om der er hele korn i, men om melet er malet af hele korn.
  • Fuldkorn er hele kerner fra hvede, rug, byg, havre, hirse, ris, majs (tørret) og sorgum.
  • Fuldkorn er en god kilde til kostfibre, vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at forebygge sygdomme som type 2-diabetes, hjertekarsygdomme og visse former for kræft.
  • Fødevarestyrelsen anbefaler, som en del af de officielle kostråd, at en voksen spiser minimum 75 gram fuldkorn om dagen, mens børn anbefales at indtage 40-60 gram om dagen.

Anne Kirstine Eriksen, postdoc ved Center for Kræftforskning hos Kræftens Bekæmpelse
Telefon: 35 25 79 16, e-mail: ake@cancer.dk

Mette Weber, kommunikationsrådgiver ved Center for Kræftforskning hos Kræftens Bekæmpelse, mobil 2895 2828, e-mail: mvw@cancer.dk

Information om Kræftens Bekæmpelse