Fuld stop for brug af pesticider i BNBO’erne

Når Miljø- og Fødevareudvalget på samrådet i dag den 23. august sætter pesticider på menuen, er budskabet fra Danske Vandværker krystal klart: Danskerne skal kunne blive ved med at tappe sig et rent glas vand fra hanen. I lyset af den seneste tids mange fund af pesticider er det på tide at stoppe med at bruge sprøjtemidler i de boringsnære områder og få sat turbo på overvågningen af vores grundvand.

Udviklingen bekymrer
Myndighederne bør udvide den fælles grundvandsovervågning, GRUMO, og søge efter langt flere nedbrydningsstoffer fra de mange sprøjtemidler og kemikalier, der gennem årene er blevet brugt her i landet.

Susan Münster, direktør i Danske Vandværker, siger:

”Det er meget vigtigt for mig at slå fast, at danskerne stadig roligt kan drikke vand fra hanen, men når der gang efter gang dukker ting op i vandprøverne, som ikke bør være der, bliver vi i vandbranchen helt naturligt meget bekymrede”.

Mere viden og flere penge
I Danmark har vi en enestående model for drikkevand, men den er under voldsomt pres, fordi der flere gange om året ganske uventet dukker nye stoffer op.

”Når vi taler om pesticider i vores grundvand, taler mange om fortidens synder, og dér er jeg helt enig. Men vi bliver simpelthen nødt til at kigge nøjere efter i vores grundvand, så politikere og vandværker fremadrettet kan træffe de strategisk rigtige beslutninger på et oplyst grundlag.  Vores ønske til politikerne er klart. Øget overvågning, og så skal der afsættes flere penge til at kompensere landmænd og håndtere fund af pesticider. Aller helst ser jeg, at vi opdeler landet, så vi henter rent vand udvalgte steder og har landbrug i andre områder ”, fastslår Danske Vandværkers direktør, Susan Münster.

Tre forslag mere
Danske Vandværker efterlyser generelt løsninger, der kan sikre kvaliteten af vores drikkevand, og byder ind med yderligere tre konkrete forslag:

1. Regeringen har i sin vækstplan afsat 1 mia. kroner til omlægning til økologi. De penge skal så vidt muligt bruges på boringsnære beskyttelsesområder. På den måde får vi automatisk stop for brug af pesticider over vandværkernes kildepladser.
  2. Vi skal have flere beskyttelsesområder. Miljøstyrelsen har beregnet, at vi kan få yderligere 10.000 hektar obligatoriske beskyttelsesområder for 0.5 mia. kroner.
  3. Der skal etableres en national fond, som blandt andet skal bruges til at kompensere landmænd.

Spørgsmål? Kontakt pressemedarbejder Dorthe G. Rasmussen i Danske Vandværker, 2670 7106.

Det lysner for beskyttelsen af de boringsnære områder24.8.2018 13:46pressemeddelelse