Fuld fart på digitaliseringen

Gode anbefalinger fra regeringens digitaliseringspartnerskab skal bane vejen for at udnytte de digitale løsninger til at sikre mere arbejdskraft og gøre borgerens møde med det offentlige mere smidigt.

Regeringens digitaliseringspartnerskab har i dag præsenteret 46 anbefalinger til, hvordan Danmark og danske virksomheder kan udnytte digitaliseringen. I partnerskabet sidder repræsentanter fra erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter, den offentlige sektor og førende eksperter, og anbefalingerne er input til regeringens kommende digitaliseringsstrategi.

KL’s formand Jacob Bundsgaard har repræsenteret kommunerne i partnerskabet og er glad for de anbefalinger, der nu ligger.

”Partnerskabet sætter en tyk streg under, at der bør satses massivt på digitaliseringen af vores samfund. Både i det offentlige, i det private og i forhold til borgernes egne kompetencer. En af de største udfordringer, vi som samfund står med, er at sikre, at vi har hænder nok til de opgaver, der skal løses – både nu og i fremtiden. Her kan digitaliseringen spille en vigtig rolle, hvis vi formår at rydde de barrierer af vejen, som forhindrer os i at tage ny teknologi i brug på en klog måde,” siger Jacob Bundsgaard.

På borgernes præmisser

De 46 anbefalinger spænder vidt fra anbefalinger til etisk og ansvarlig brug af ny teknologi og indsatser til at reducere CO2-udledningen til teknologiforståelse som et fag i grundskolen og sikring af fibernet og 5G-dækning i hele landet.

”Digitaliseringen giver os uanede muligheder for at udvikle vores samfund, og dem skal vi gribe. Vi skal gøre det på en måde, hvor vi sikrer, at borgerne er med hele vejen – uanset digitale evner. Og hvor vi fastholder den høje tillid, som borgerne har til den offentlige sektor og brugen af digitalisering i det hele taget,” siger KL-formanden.

Digital dannelse og digital arbejdskraft

Ifølge Jacob Bundsgaard skal der især satses 3 steder; fokus på digitale kompetencer og digital dannelse i stort set alle uddannelser, der skal ske en massiv økonomisk prioritering, og så skal der fokus på fremsynede offentlige strategier.

”Vores digitale kompetencer skal udvikles gennem hele livet. Både så vi dannes og uddannes i at være digitale medborgere, og så vi sikrer, at den arbejdskraft, vi har og får, også matcher behovene. Derfor skal teknologiforståelse i højere grad fylde i folkeskolen, på de videregående uddannelser og i efteruddannelsessystemet, og vi skal sikre, at alle danskere kan begå sig eller bliver hjulpet til det, når man er borger i et digitalt samfund,” siger Jacob Bundsgaard og fortsætter:

”Vi er i Danmark kendt for at være verdensmestre i offentlig digitalisering, og det skal vi nu bruge til at tage det næste skridt og udnytte digitalisering og teknologi til at imødegå udfordringerne med mangel på arbejdskraft. Derfor er vi også klar i kommunerne til at sætte yderligere skub i arbejdet med et offentligt, digitalt Danmark.”