Fuld fart på beskæftigelsen i industrien

I år er beskæftigelsen i industrien indtil videre steget med næsten 5000 personer. Ifølge fagforbundet Dansk Metal er der fuld tryk på industriens kedler, og der er akut brug for flere faglærte.

Siden beskæftigelsen i industrien ramte bunden i 2013, har 13.000 flere personer fået beskæftigelse på de danske industrivirksomheder. Men 2016 tegner til at blive det år, hvor beskæftigelsen virkelig boomer.

”Det er lidt som at sidde til en fødselsdagsfest, hvor humøret er højt, og der er en masse at fejre, men hvor der kun er ét stykke lagkage tilbage til hele selskabet. For det er det, der er virkeligheden ude i den danske industri. Der er så mange potentialer og virkelig mange dygtige faglærte, der har båret virksomhederne igennem krisen, men udviklingen kan ikke fortsætte, før vi får uddannet flere faglærte”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Det er nye tal på lønmodtagerbeskæftigelsen fra Danmarks Statistik, der viser, at 4953 flere lønmodtagere er kommet i beskæftigelse i industrien i årets første otte måneder. De nye beskæftigelsestal bekræfter den tendens, der har været i industrien i længere tid, nemlig at manglen på især smede og industriteknikere bliver et problem for virksomhederne fremadrettet. Ifølge en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE-Rådet) vil vi mangle 30.000 faglærte på jern- og metalområdet i 2025.

”Det er ikke en udvikling, der er kommet bag på nogen. Vi har vidst i mange år, at pilen pegede i retning af mangel på faglærte på metalområdet. Industrien og verdensøkonomien har hængt i dyndet fra finanskrisen, og det har betydet, at man har været handlingslammet – også på uddannelsesområdet. Det er derfor i 11. time, at vi nu kommer i gang med at sikre kvalificeret arbejdskraft. Det er vores fælles ansvar”, siger Thomas Søby.

Hvor der i mere end 20 år har været arbejdskraft nok til at dække efterspørgslen på arbejdskraft i jern- og metalindustrien, så knækker kurven nu, og der vil de næste mange år være en større efterspørgsel efter faglærte metalarbejdere, end markedet kan dække. Det viser analysen fra AE-Rådet.

”Der kan man selvfølgelig læne sig tilbage som fagforbund og nyde den høje beskæftigelse for vores medlemmer, men det har vi som land ikke råd til. Det er industrien, der trækker væksten i Danmark, og det vil det også være i fremtiden”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Dansk Metal understreger derfor, at den trepartsaftale, der blev indgået tidligere på året, er ekstremt vigtig at føre ud i livet, da den blandt andet betyder 8000-10.000 flere praktikpladser om året.

Du kan læse hele statistikken fra Danmarks Statistik her

Læs analysen ”Danmark mangler 30.000 jern- og metalarbejdere i 2015” her

Yderligere information og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071