Frygt ikke håndtørreren på toilettet

De fleste danskere har i løbet af det seneste år fået et helt nyt forhold til håndhygiejne. Som følge af Covid-19-pandemien vasker vi hænder som aldrig før, og for nylig viste en undersøgelse fra britiske Dyson, at 66 procent i dag vil være mindre tilbøjelige til at gå toilettet uden af vaske hænder end før pandemien.

En ny uafhængig undersøgelse fra Airmid Healthgroup i Irland, som Dyson har bestilt, dokumenterer, at det er lige så sikkert at tørre hænderne i en håndtørrer som at bruge et papirhåndklæde.

Ifølge Sundhedsmyndighederne er det imidlertid også meget vigtigt at tørre hænderne grundigt, efter de er vasket. Årsagen er, at fugtige hænder kan sprede op til 1000 gange flere bakterier end tørre hænder. Frygten for bakteriespredning har fået flere kommuner og arbejdspladser til at afskærme eller fjerne håndtørrerne på offentlige toiletter og erstatte dem med papirhåndklæder. Det viser sig nu at være unødvendigt.

En ny uafhængig undersøgelse fra Airmid Healthgroup i Irland, som Dyson har bestilt, dokumenterer således, at det er lige så sikkert at tørre hænderne i en håndtørrer som at bruge et papirhåndklæde. Undersøgelsen, som er gennemført i et virkelighedstro miljø, viser, at små vanddråber primært spredes under normale aktiviteter på et toilet som fx mens man bevæger sig rundt eller bruger vandhanen. Under selve tørringen er der ingen forskel at spore i bakteriespredningen i de to tørremetoder, konkluderer undersøgelsen.

Urealistiske testmetoder

Problemet med tidligere undersøgelser er, at de ikke er baseret på virkelighedstro miljøer og realistiske testmetoder. Blandt andet har forsøgspersonerne haft usandsynligt mange bakterier på hænderne, haft plastikhandsker på og placeret hænderne i håndtørrerne uden først at vaske hænderne eller blot skylle dem under vandhanen.

Ud over at tilbagevise den fejlagtige opfattelse af håndtørrere som bakteriespredere konkluderer den nye undersøgelse også, at det er meget vigtigt at rengøre områderne omkring håndvaskene på offentlige toiletter, da vandbårne bakterier typisk samles der.

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Dyson er en verdensomspændende teknologivirksomhed, som står bag en lang række banebrydende produkter. Mest kendte er Dysons poseløse støvsugere, men også på områder som ventilatorer, varmeblæsere, luftfugtere og håndtørrere sætter virksomheden nye standarder, både i forhold til funktion og design. Dysons produkter sælges i over 70 lande, og virksomheden rundede allerede i 2013 50 mio. solgte maskiner. Hovedsædet ligger i England. I Danmark sælges Dysons produkter i Power, Magasin Kgs. Nytorv, Fisketorvet og Bryggen og på nettet via www.dyson.dk