Frygt ikke håndtørreren på toilettet

De fleste danskere har i løbet af det seneste år fået et helt nyt forhold til håndhygiejne. Som følge af Covid-19-pandemien vasker vi hænder som aldrig før, og for nylig viste en undersøgelse fra britiske Dyson, at 66 procent i dag vil være mindre tilbøjelige til at gå toilettet uden af vaske hænder end før pandemien.
En ny uafhængig undersøgelse fra Airmid Healthgroup i Irland, som Dyson har bestilt, dokumenterer, at det er lige så sikkert at tørre hænderne i en håndtørrer som at bruge et papirhåndklæde.

Ifølge Sundhedsmyndighederne er det imidlertid også meget vigtigt at tørre hænderne grundigt, efter de er vasket. Årsagen er, at fugtige hænder kan sprede op til 1000 gange flere bakterier end tørre hænder. Frygten for bakteriespredning har fået flere kommuner og arbejdspladser til at afskærme eller fjerne håndtørrerne på offentlige toiletter og erstatte dem med papirhåndklæder. Det viser sig nu at være unødvendigt.

En ny uafhængig undersøgelse fra Airmid Healthgroup i Irland, som Dyson har bestilt, dokumenterer således, at det er lige så sikkert at tørre hænderne i en håndtørrer som at bruge et papirhåndklæde. Undersøgelsen, som er gennemført i et virkelighedstro miljø, viser, at små vanddråber primært spredes under normale aktiviteter på et toilet som fx mens man bevæger sig rundt eller bruger vandhanen. Under selve tørringen er der ingen forskel at spore i bakteriespredningen i de to tørremetoder, konkluderer undersøgelsen.

Urealistiske testmetoder

Problemet med tidligere undersøgelser er, at de ikke er baseret på virkelighedstro miljøer og realistiske testmetoder. Blandt andet har forsøgspersonerne haft usandsynligt mange bakterier på hænderne, haft plastikhandsker på og placeret hænderne i håndtørrerne uden først at vaske hænderne eller blot skylle dem under vandhanen.

Ud over at tilbagevise den fejlagtige opfattelse af håndtørrere som bakteriespredere konkluderer den nye undersøgelse også, at det er meget vigtigt at rengøre områderne omkring håndvaskene på offentlige toiletter, da vandbårne bakterier typisk samles der.

Jacob Lange, Lange PR, 20 76 30 20 / jacob@langepr.dk

Dyson er et globalt forsknings- og teknologiselskab med ingeniør-, forsknings-, udviklings-, produktions og testenheder i Singapore, England, Malaysia, Mexico, Kina og på Filippinerne. Siden etableringen på et lille landsted i England i 1993 er Dyson vokset til i dag at være et globalt selskab med hovedkvarter i Singapore og to teknologi-campuses på mere end 800 hektar i Malmesbury og Hullavington i England. Dyson har siden etableringen investeret mere end 1 mia. britiske pund i forskning, design og videreudvikling af selskabets teknologier. Dyson er fortsat familieejet og har mere end 13.000 ansatte på globalt plan, hvoraf 5.000 medarbejdere har ingeniørbaggrund. Dyson sælges på 84 markeder i mere end 300 Dyson Demo-forretninger, hvoraf de 50 åbnede i 2021, herunder også den nye Dyson Virtual Reality Demo Store.

Dyson er i gang med at investere 2,75 mia. britiske pund i nye innovative produkter og teknologier, og i 2022 investerer virksomheden yderligere 600 mio. britiske pund i teknologi og nye forskningslaboratorier. Dysons ingeniører, forskere og softwareudviklere arbejder intenst på udviklingen af solid-state batterier, højhastigheds elektriske digitale motorer, sansnings- og synsteknologier, robotter, maskinlæring og kunstig intelligens. Dyson opfandt blandt andet verdens første poseløse støvsuger i 1993 og har siden fostret unikke teknologier inden for hårpleje, luftrensning, robotter, lys og håndtørrere. I Danmark sælges Dysons produkter i Power, Magasin Kgs. Nytorv, Fisketorvet og Bryggen og på nettet via www.dyson.dk