Frokostpausen er reddet i DR

Glædelig afgørelse i voldgiftssag om betalt frokost i DR. Naturligvis skal ændringer forhandles med medarbejderne, siger Djøf

- Selvom det var forventeligt, er det glædeligt at voldgiftsretten har givet de faglige organisationer medhold i, at den betalte frokostpause i DR er en del af overenskomsten. Og at eventuelle ændringer af frokostbestemmelserne derfor skal forhandles med de faglige organisationer i forbindelse med en ændring af overenskomsten. Det er vilkårene, som begge parter skal respektere.

Det fastslår Henrik Funder, formand for Djøf Privat, som er meget tilfreds med, at Voldgiftsretten har underkendt DRs beslutning om ensidigt at ophæve den betalte frokost.

- Den betalte frokost har været en del af medarbejdernes kollektive rettigheder, og det har været praksis i DR i over 90 år, så der er ingen tvivl om, at den er en del af de overenskomster, DR har indgået med forskellige medarbejdergrupper, konstaterer Henrik Funder.

- At fjerne den betalte frokost svarer til arbejdstid, der udgør 7,2 pct. af lønnen.- Det ville have været en voldsom forringelse. Man skal huske, at medarbejderne jo også står til rådighed i frokostpausen. For Djøf er det afgørende, at arbejdsmarkedets parter respekterer forhandlingssystemet og overenskomsterne. Det er fundamentet for et velfungerende arbejdsmarked, og dermed en af Danmarks styrkepositioner i den globale konkurrence, slutter Henrik Funder.

Henrik Funder træffes for yderligere kommentarer på tlf. 27 79 07 44.