Frivilligt ungepanel skal give input til Udviklingsministeren

Minister for udviklingssamarbejde Flemming Møller Mortensen nedsætter et ungepanel bestående af danske og afrikanske unge frivillige, der skal inspirere og give input til Danmarks udviklingsarbejde med unge. Der åbnes i dag, den 18. december, at danske unge kan ansøge panelet.

Unge udgør 1,8 milliarder. af verdens befolkning, men unge er ofte oversete med begrænset indflydelse på udviklingen af deres samfund. Det vil den danske udviklingsminister ændre på.

Jeg glad for at vi har taget initiativ til at nedsætte et ungepanel af danske unge og afrikanske unge. Som udviklingsminister er det vigtigt for mig at høre unges holdninger og meninger til fremtidens udviklingssamarbejde,” lyder det fra udviklingsminister Flemming Møller Mortensen.

Beslutningen om at nedsætte et ungepanel modtages med begejstring fra DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd, der længe har haft et ungepanel på ønskesedlen. Mens de afrikanske unge vil nomineres gennem danske ambassader i Øst- og Vestafrika, vil DUF stå for processen med at finde de seks danske panelister. En proces, som starter i dag.

Selv nu, hvor vi står i en situation med lukkede grænser, oplever vi en rekordhøj interesse fra unge i at engagere sig internationalt og i verdens udvikling. Unge er en kæmpe ressource, og det giver rigtig god mening, at de inviteres med indenfor, når der bliver truffet afgørende beslutninger om deres fremtid,” siger Chris Borup Preuss, formand i DUF.

Tanken med ungepanelet er at sikre, at den del af det danske udviklingssamarbejde, der vedrører unge, tager afsæt i netop unges perspektiver og behov. Panelet, som sidder for et år, vil gennem kvartalsvise møder, få en helt unik mulighed for at komme tæt på både udviklingsministeren og det danske udviklingssamarbejde.

Ansøgning til udviklingsministerens ungepanel
Ungepanelet skal bestå af otte afrikanske og seks danske unge. Og i dag, fredag den 18. december, åbner DUF for ansøgninger. Der er ansøgningsfrist den 17. januar.

Læs mere og ansøg på DUF.dk.