Frivilligt SMV-krisekorps har vist sit værd under COVID-19

Early Warning-programmet med over 100 frivillige erhvervsfolk har i 2020 haft næsten lige så mange vejledninger som under finanskrisen. En ny evaluering viser samtidig, at virksomhedsejere, der har fået hjælp af Early Warning, præsterer bedre end andre, når de starter virksomhed igen.
Erhvervsminister Simon Kollerup

Når små og mellemstore virksomheder oplever modgang, er der hjælp at hente hos erfarne erhvervsfolk, der tilbyder gratis vejledning i hele Danmark gennem programmet Early Warning. Programmet hjælper virksomhedsejere i krise, så de enten kan få deres forretning tilbage på sporet og undgå en konkurs, eller kan lukke virksomheden på en hensigtsmæssig måde og komme videre uden en uoverstigelig personlig gæld. Det har der været brug for i kriseåret 2020. Ikke siden finanskrisen har så mange virksomheder søgt og fået vejledning fra Early Warning.

En ny analyse viser, at hjælpen virker. Ejere, der fået hjælp hos Early Warning til at gennemgå en konkurs, præsterer bedre end gennemsnittet, når de starter virksomhed igen. Det viser en ny effektmåling udarbejdet på baggrund af tal fra Danmarks Statistik i perioden 2016-2020.

Analysens resultater glæder erhvervsminister Simon Kollerup:

“2020 har uden tvivl været et hårdt år for dansk erhvervsliv, men det er heldigvis gået langt bedre, end mange havde frygtet. I regeringen har vi valgt at rykke sammen i fællesskab og finde løsninger til gavn for virksomheder og lønmodtagere. Men fællesskabet rækker endnu længere. Det er meget beundringsværdigt, at over 100 erfarne erhvervsfolk har været villige til at bruge deres fritid på at træde til med konstruktiv og konkret hjælp til de erhvervsdrivende, der har haft det allerhårdest under krisen. Det er for mig et billede på den solidaritet, der ligger i den danske samfundsmodel: At vi rykker sammen og hjælper hinanden, når det er svært.”

Effektmålingen viser, at 19 procent af de virksomhedsejere, der har været igennem en konkurs med hjælp fra Early Warning, formår at skabe nye job, når de starter virksomhed igen. Samtidig er jobvæksten i de nye virksomheder markant højere end i kontrolgruppen.

Formand for Erhvervshus Midtjylland Søren Olesen:

”2020 blev året, hvor Early Warning for alvor viste sin eksistensberettigelse. COVID-19 medførte på kort tid et rekordstort antal henvendelser, som dog fladede ud i takt med, at hjælpepakkerne blev sat ind og gjorde nytte. Samtidig blev det påvist, at genstartere, som har været gennem en virksomhedslukning med hjælp fra Early Warning, klarer sig langt bedre end gennemsnittet og skaber mange flere job, når de starter ny virksomhed. Derfor er det vigtigt, at virksomheder kender til muligheden, når de oplever modgang.”

Erhvervsministeriet etablerede Early Warning-programmet i 2007 og finansieres i dag gennem Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse. Tilbuddet dækker hele Danmark via konsulenter i de tværkommunale Erhvervshuse. Programmet bygger på et samarbejde mellem det offentlige og civilsamfundet, fordi selve rådgivningen varetages af et korps på over 100 frivillige, som selv er erfarne erhvervsfolk. Siden 2007 har omkring 7000 små og mellemstore virksomheder i krise fået vejledning via Early Warning-programmet.

Fakta om analysen:

• Der blev gennemført 50 % flere vejledningsforløb (679 virksomheder) i kriseåret 2020 ift. de foregående år (400-450 virksomheder). Dette skal sammenholdes med, at antallet af aktive konkurser faldt i 2020, godt hjulpet af hjælpepakkerne. Der var altså tale om et kriseår, men ikke et konkursår. Under finanskrisen toppede antallet med 697 virksomheder.

• Sammenlignet med tidligere år, var det i 2020 i gennemsnit større virksomheder med højere omsætning og mere eksport, som gjorde brug af Early Warning. Typisk er det yngre virksomheder, der kommer i Early Warning-forløb.

• Virksomheder, som fik hjælp af Early Warning i 2016-18, har formået at fastholde beskæftigelsen under corona-krisen.

• Early Warning’s tjeneste er blevet skarpere med årene: Nu videreføres de overlevelsesdygtige virksomheder i større omfang end tidligere. De ikke-overlevelsesdygtige virksomheder lukker hurtigere og med mindre tab, og flere job og mere omsætning bevares: 67 % job, 70 % omsætning og 57 % eksport bevares.

• I effektmålingen indgår 1.072 virksomheder, som har modtaget vejledning fra Early Warning, og en kontrolgruppe på 1.080 virksomheder, der ikke har været i kontakt med Early Warning.

Kontakt for pressehenvendelser:

Early Warning
Anna Maria Sønderholm
Mail: ams@erhvervshusmidtjylland.dk

Erhvervsstyrelsen
Sofie Guldager Rafn
Tlf.: 35291110
Mail: sofraf@erst.dk

Erhvervsminister Simon Kollerup
Formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse Søren Olesen

Early Warning hjælper virksomhedsejere igennem modgang - før det er for sent
Early Warning er et gratis, fortroligt og uvildigt tilbud til dig som virksomhedsejer, som oplever modgang i din virksomhed, og gerne vil gøre noget ved det. Uanset om den skal lukke eller fortsætte.

Vi har hjulpet over 7.000 virksomheder videre siden 2007. Til gavn for både ejere, virksomheder og os alle sammen. Og vi er klar til at hjælpe endnu flere.