Frivillige i genbrugsbutik brugte ventetiden på at sy muleposer

Da Blå Kors' genbrugsbutik i Hjørring lukkede ned i marts på grund af situationen med coronavirus, blev der et tomrum hos flere af butikkens 33 frivillige. Conny Jensen og hendes kollega Ida Sørensen valgte at bruge noget af tiden på at sy bæredygtige muleposer, som nu sælges i den genåbnede butik.
Conny Jensen (t.v.) og Ida Sørensen (t.h.) laver muleposer ud af tøj og stofrester, som de sælger i Blå Kors' genbrugsbutik.

Conny Jensen har været frivillig i Blå Kors' genbrugsbutik i Hjørring i ni år og kommer der fast hver uge. Det var derfor noget af en omvæltning, da butikken i midten af marts blev lukket ned.

"Vi var et par styker, som mødte ind og sorterede ting og gjorde rent i butikken. Tørrede støv af og fjernede spindelvæv, men man savner, når der er åbent for kunder, så jeg er glad for, at vi nu har åben igen", fortæller Conny Jensen.

Sammen med Ida Sørensen, som også er frivillig i butikken, fik Conny Jensen idéen til at fordrive tiden med noget, som kunne gavne butikken, mens den var lukket. Af gamle herreskjorter, duge, gardiner, og hvad de ellers kunne få fingrene i af stofrester, begyndte de at sy muleposer hjemme ved dem selv.

De var så småt gået i gang med produktionen, inden coronakrisen brød ud, men den ekstra tid i hverdagen gjorde, at de fik tid til at lave endnu flere.

Bæredygtigt initativ

De farverige muleposer bliver nu solgt ved kassen i Blå Kors' genbrugsbutik, som genåbnede den 27. april med en lang række sikkerhedstiltag som håndsprit, plexiglas ved kasseapparatet og afstandsmarkører.

Allerede første åbningsdag blev en del af poserne solgt, men Conny Jensen og Ida Sørensen har flere på lager.

"Vi ville gerne lave noget, der var bæredygtigt, og man må sige, at muleposerne er blevet taget rigtig godt imod. En dag var der en kvinde, som først havde købt én pose og kom så efterfølgende og købte tre mere," siger Conny Jensen.

Muleposerne koster mellem 15 og 30 kroner stykket alt efter størrelse og kvalitet. Overskuddet fra salget af poserne går, ligesom butikkens øvrige overskud, til Blå Kors' arbejde for at hjælpe udsatte børn, unge og voksne i Danmark.

Blå Kors' genbrugsbutik i Hjørring ligger på Østergade 61 og har i den kommende tid begrænsede åbningstider: Mandag til fredag 13.00 - 17.00 og lørdag 10.00 - 13.00.