Frivillige hjemmeviceværter hjælper ensomme borgere med at få livsmod og socialt netværk

Hver uge tager et korps af frivillige hjemmeviceværter fra værestedet Den Blå Oase i Aabenraa ud og giver vigtig støtte i udsatte borgers hjem. En af de frivillige er Anita Jensen, som har oplevet, hvordan besøgene gør en kæmpe forskel for mennesker, som er ensomme.
Jane (t.v.) og Anita (t.h.) er begge frivillige hjemmeviceværter og hjælper ensomme borgere i Aabenraa Kommune med blandt andet praktiske ting i deres hjem.

I sit arbejde som sygehjælper gennem 27 år har Anita Jensen mødt mange mennesker, der havde brug for omsorg og nærvær. Hun var derfor heller ikke i tvivl, da Blå Kors' værested i Aabenraa, Den Blå Oase, fik penge af Tryg Fonden til at starte et hjemmeviceværtprojekt op, som skulle række ud til socialt udsatte borgere i kommunen.

Projektet handler om at matche frivillige med borgere, som står uden det helt store netværk og som af forskellige årsager falder uden for fællesskabet.

Hver uge besøger Anita Jensen en ældre kvinde, der har brug for hjælp til praktiske ting som oplæsning af breve og besøg hos lægen, men også de dybere snakke om livets op- og nedture.

"Det allervigtigste er at komme ud og opdage, hvis de har det skidt og få nogen til at hjælpe dem. Man kan godt sige, at vi er en slags støttepersoner. Med min uddannelse i ryggen og tålmodighed kan jeg være der og hjælpe", fortæller Anita Jensen, som er hjemmevicevært og førtidspensionist.

Mere mod på fællesskab og venskaber

I samarbejde med Tryg Fonden har projektet kørt siden foråret 2020, hvor 16 hjemmeviceværter og 19 borgere har været tilknyttet undervejs. Hovedparten er fortsat en del af besøgsordningen.

Ifølge projektets tovholder, Dorte Mark Friis, som blandt andet er uddannet socialpædagog og arbejder på værestedet Den Blå Oase, er hjemmeviceværterne med til at modvirke ensomhed og giver borgerne tillid og nye sociale relationer, der kan være med til at få dem tilbage i fællesskabet.

Udover hjemmebesøg har man haft stor succes med at arrangere hyggeaftener, ture, koncerter og lignende arrangementer for brugerne og deres hjemmeviceværter, fortæller hun:

"Det er mennesker, som nu har fået en person ind i deres liv, som er der for dem. De er blevet mødt med det, de har brug for, og fået nogle oplevelser. I starten er det meget praktiske ting og med tiden flere aktiviteter, som er med til at opbygge en gensidig tillid og relation. Fordi det er frivillige, der kommer ud til folk, kan det noget helt særligt. Det bliver mere venskabeligt," siger Dorte Mark Friis og fortæller, at hjemmeviceværterne har rakt ud til mange forskellige mennesker:

"Nogle oplever psykiske udfordringer og har kæmpet med misbrug. Andre har mistet evnen til at klare tingene i deres liv i takt med alderen. Kendetegnende for dem alle er, at de ikke har meget netværk i forvejen..

Hjemmeviceværter som forebyggende indsats

På grund af de gode erfaringer med hjemmevicværterne har Den Blå Oase fået midler fra Velliv Fonden til at fortsætte ordningen indtil marts 2022. Herefter vil de frivillige fortsat indgå i værestedetss øvrige korps af frivillige, og derigennem fortsat få tilbud kurser og supervision.

"Vi forebygger nogle ting ved, at borgerne får det bedre. For eksempel undgå en psykiatrisk indlæggelse eller mere hjemmehjælp. Vi ved, at hvis man har det dårligt og er ensom, er man i risikogruppen for mange ting," siger projekttovholder Dorte Mark Friis.

Håbet er, at hjemmeviceværterne kan fortsætte mange år endnu. Hjemmevicevært Anita Jensen er i hvert fald klar på mange flere hjemmebesøg.

"Så længe jeg kan gå på mine ben, bliver jeg ved. Det giver mig stor glæde. Vi er blevet gode venner. Den ene kan ikke undvære den anden," siger hun.