DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Frivillige foreninger risikerer at miste deres tilskud

Kulturministeriets hjælpepakke opfordrer kommunerne til fortsat at udbetale tilskud til frivillige foreninger, på trods af manglende aktiviteter. Men den forpligter ikke kommunerne – og det skaber usikkerhed i foreningslivet.
Credit: Jesper Nord

Med den nye hjælpepakke på kulturområdet har Folketinget gjort det muligt og opfordret kommunerne til at udbetale folkeoplysningstilskud til foreninger, selvom foreningerne ikke har haft mulighed for at afholde deres planlagte aktiviteter grundet corona-situationen. Det kan både være tilskud til egne eller lejede lokaler eller tilskud til aktiviteter. Tilskud som er afgørende for de frivillige foreninger.

”Vi er rigtig glade for, at man fra Folketingets side har givet mulighed for at udbetale tilskud, selvom aktiviteterne lige nu er lukket ned, og at man opfordrer kommunerne til fortsat at udbetale tilskud til foreninger. Folkeoplysningsmidlerne er altafgørende for, at foreningerne fortsat kan lave frivillige aktiviteter for børn og unge” udtaler Chris Preuss, formand for Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) som er paraplyorganisation for 78 frivillige børne- og ungeforeninger, herunder spejderne, kulturelle foreninger, kirkelige foreninger mfl.

Men hjælpepakken pålægger ikke kommunerne at udbetale de tilskud, som foreningerne normalvis får, og det skaber usikkerhed i foreningslivet.

”Vi så gerne, at Folketinget havde forpligtet kommunerne til at udbetale tilskuddet i denne ekstraordinære situation. Vi er bekymrede for, om der er nogle kommuner, som vil vælge ikke at udbetale tilskuddene, fordi foreningerne ikke har haft deres normale aktivitetsniveau. Kommunerne har allerede budgetteret med at give foreningslivet folkeoplysningstilskud for hele året, og derfor vil der være tale om en kommunal besparelse, hvis der ikke udbetales tilskud i perioden med corona-lock down. Det vil være katastrofalt for foreningslivet, og derfor vil vi holde nøje øje med, hvilke tilbagemeldinger vi får fra vores 5.000 lokalforeninger i den kommende tid” udtaler Chris Preuss

Kommunerne har nemlig hjemmel i folkeoplysningsloven til eksempelvis at nedsætte lokaletilskuddet på baggrund af manglende aktivitet eller for få deltagere.

Nogle af dem som risikerer at komme i klemme, er KFUM-Spejderne i Tommerup på Fyn. I samarbejde med Tommerup Skole og Gårdbørnehaven Overmarksgården har de bygningen ”Højfyns Friluftscenter”. Hvert år modtager spejdergruppen både aktivitetstilskud og lokaletilskud fra kommunen. Pengene bruges naturligvis på at lave aktiviteter i spejdergruppen, men de går også til at betale de udgifter, som der jo er, når man ejer en bygning: el, vand, varme, ejendomsskat, kloak, affald, forsikringer m.m.

”Hvis vores kommunale tilskud bliver nedsat som følge af corona-situationen vil det gå hårdt ud over vores aktiviteter. Vi er jo nødt til at betale vores regninger, og så er det aktiviteterne der står for skud. Det er ikke kompensation vi efterspørger – vi vil bare gerne være sikre på, at vi får det tilskud, som vi under normale omstændigheder havde fået” udtaler Rico Boye, gruppeleder i KFUM-Spejderne i Tommerup.

Også rollespilsforeningen Einherjerne i Aarhus risikerer at blive hårdt ramt. Foreningen afholder liverollespil for over 100 deltagere hver første søndag i måneden. På søndag skulle de have været ude og spille rollespil, men var naturligvis nødsaget til at aflyse. Aflysningerne udgør et stort indtægtstab for foreningen i form af manglende deltagerbetalinger. Men det betyder også, at de har mindre aktivitet, som de kan søge aktivitetstilskud for hos kommunen.

”Hvis vi ikke kan få det aktivitetstilskud som vi normalvis får fra kommunen, så får vi et rigtig magert år næste år. Det vil betyde, at det vil blive sværere at lave fede arrangementer for vores medlemmer” udtaler Niels Henrik, kasserer i Einherjerne.

Om Folkeoplysningsloven

Folkeoplysningsloven er en rammelov for kommunernes tilskud til folkeoplysende organisationer. Herunder aftenskolerne og de frivillige børne- og ungeforeninger. Under folkeoplysningsloven modtager de frivillige foreninger årlige tilskud til bl.a. aktiviteter og lokaler.

Credit: Jesper Nord

Information om DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd
Scherfigsvej 5

+45 3929 8888https://duf.dk/

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.

Følg pressemeddelelser fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd