Frivillige åbner ny butik med Coop-varer i Feldballe

Med et nyt samarbejde vil Coop gøre det nemmere for borgerne i mindre lokalsamfund at drive en dagligvarebutik.

I to år har de cirka 1000 borgere i landsbyerne Feldballe og Tåstrup på Djursland været uden en lokal dagligvarebutik. En gruppe ildsjæle fra lokalområdet har nu taget sagen i egen hånd, og den 24. september åbner borgerbutikken Kooperativet i Feldballe. Det sker i samarbejde med Coop, som skal levere butikkens dagligvaresortiment.

Den fysiske butik vil have et basisudvalg af dagligvarer, som Coop leverer fra sit store sortiment, og lokale varer fra foreløbigt ti forskellige leverandører i lokalområdet. Kooperativet Feldballe er ansvarlig for driften af butikken, som også bliver et fælles udleveringssted for online dagligvarer fra Coop.dk Mad.

Samarbejdet mellem Coop og Kooperativet Feldballe er en ny måde for Coop at understøtte, at de mindre lokalsamfund kan bevare deres lokale brugs som både indkøbssted og samlingspunkt for et stærkt fællesskab i byen.

”Coops butikker er jo allerede ejet af medlemmerne, og Coop har lige fra starten for 155 år siden været en borgerdrevet butik og virksomhed. Det er vi stadig. Men der er mange steder, hvor den sidste butik har det svært. Vi vil gerne gå foran og finde løsninger, som kan være med til at sikre den livsnerve, butikkerne er i ude i de mindre lokalsamfund,” siger bestyrelsesformand for Coop, Lasse Bolander.

Coop har længe været i gang med en række aktiviteter, bl.a. crowdfunding, der skal hjælpe de mindste butikker. Gennem en række innovative samarbejder vil Coop nu gøre sig erfaringer med forskellige andre tiltag, som skal sikre driften i de mindste butikker og nye områder, hvor der er mulighed for at drive mindre butikker.

”Landdistrikterne har behov for en hjælpende hånd for, at de mindre butikker kan overleve.  Med ca. 300 nærbutikker er Coop en af de virksomheder i Danmark med mest lokal tilstedeværelse. Vi arbejder hver dag i Dagli’Brugsen i disse samfund for at støtte op om fællesskabet. For der er desværre et antal byer, som er i fare for at miste deres sidste butik, hvis ikke vi sammen gør noget ekstraordinært og finder på nye løsninger sammen med lokale ildsjæle. Det er vores samarbejde med Kooperativet Feldballe et glimrende eksempel på,” siger kædedirektør Maria Beck-Tange, Dagli´Brugsen.

Borgerbutikken Kooperativet trækker i mere end én forstand tråde til brugsbevægelsen og Coops historie. Landsbyens borgere er gået sammen i andelsforeningen Feldballe a.m.b.a., som ejer og driver den nye butik Kooperativet. Foreningen har nemlig lejet sig ind i bygningen på Ebeltoftvej 54 i Feldballe – samme sted som byens oprindelige Brugsen, der blev etableret af Feldballe Brugsforening i 1915.

”Kooperativet er stedet, hvor vi sammen med andre medborgere fra Feldballe og omegn kan lave fælles bestilling af dagligvarer, har mulighed for afhentning af vores apotekervarer, pakker og lign. Kooperativet er også her, vi kan finde varer, der er produceret lokalt – og det er vores ambition, at Kooperativet også er rammen for lokale markedsdage,” siger Jonathan Hvidbjerg, formand for Kooperativet.

Butikken på 150 kvm vil dele de nyrenoverede lokaler på i alt 387 kvm med bageren ”Simons Brød” og specialforretningen ”Kalø Whisky & vin”. Helt central er idéen om, at borgerbutikken skal være en aktiv medspiller i lokalsamfundet og er mere end et sted, hvor du køber ind.

”Vi vil være et udstillingsvindue for lokale foreninger, erhvervsdrivende og producenter og et mødested, hvor vi ser hinanden på tværs af byen og oplandet. Vi samler byens kræfter og hjælper hinanden med dét, vi kan deles om i hverdagen,” siger Jonathan Hvidbjerg og henviser til, at når byens ildsjæle sætter sig noget for, så bliver det til noget: Feldballes lokale borgere startede for 11 år siden selv en levedygtig friskole, og nu vil også en borgerdrevet dagligvarebutik bidrage til, at Feldballe også i fremtiden er et attraktivt område at flytte til.

Kooperativet inviterer til åbningsfest fredag den 24. september fra kl. 15.30, Ebeltoftvej 54 i Feldballe

Crowdfunding kampagne i gang
Butikken er næsten på plads, men der mangler det sidste, og her skal Coop Crowdfunding hjælpe. Kooperativet har netop startet en crowdfunding kampagne, som skal rejse penge til fryser, kølemontre og varmepumpe.

Her kan alle støtte projektet ved at købe såkaldte rewards i form af foredrag, rundvisning, fermenteringsworkshop eller klippekort til surdejsbrød i butikken.
Læs meget mere på https://crowdfunding.coop.dk/project/1360

Yderligere information:

Formand for Coop, Lasse Bolander, via kommunikationskonsulent June Scheibel, 22 53 68 75

Kædedirektør for Dagli’Brugsen, Maria Beck-Tange, 28 11 74 56

Jonathan Hvidbjerg, Kooperativet, 23 41 82 02, https://www.kooperativet.info/

Coop-kunder kan nu samle mærker til store rabatter på FDB Møbler21.10.2021 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

For første gang nogensinde bliver det muligt for kunderne i SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Irma og Coop.dk at købe en række af FDB Møblers klassikere – og nogle helt nye designs – med store rabatter ved at samle mærker fra deres indkøb. FDB Møbler er for første gang i sin historie gået ind i en samlemærkekampagne i samarbejde med Coop. ”Vi gør det for at markere, at vi er kommet så langt med vores bæredygtighedscertificering, at vi kan kalde os Danmarks mest ansvarlige møbelvirksomhed. Derfor vil vi gerne give Coop-kunderne denne unikke mulighed, så endnu flere lærer os at kende,” siger adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler. Alle varer, der er med i samlemærkekampagnen, har markedets mest ambitiøse miljøcertificering, det fælles nordiske mærke, Svanen. Målet er, at hovedparten af vores produkter i 2025 skal være Svanemærket. Alt træ har fra starten været FSC certificeret. FDB Møbler er det første brand i Danmark der har haft alt træ FSC-certificeret. Desuden arbejder FDB Møbler hve

Kvickly Slagelse inviterer trængte familier i biografen i efterårsferien18.10.2021 10:31:37 CEST | Pressemeddelelse

Mandag den 18. oktober kl. 13 har Kvickly Slagelse inviteret omkring 50 børnefamilier, der særligt har brug for en god ferie, en tur i biografen. Her skal de hygge sig med én af feriens største familiefilm, Familien Adams 2. Initiativet er del af Kvicklys ”Gode naboer er Guld værd”-indsats. Under Corona-nedlukningen kunne Kvickly sælge varer, som specialforretningerne ikke kunne sælge i den periode. Derfor besluttede Kvickly i februar 2021, at overskuddet af det ekstra salg skulle bruges på at sætte gang i handelslivet lokalt efter genåbningen. Hvert Kvickly-varehus beslutter selv, hvordan pengene bruges lokalt. Det er varehuschef i Kvickly Slagelse Mark Gunst, der har taget initiativ til at invitere familierne i biografen. ”Med ”Gode naboer er Guld værd”-indsatsen har Kvickly givet mig en fantastisk mulighed for at gøre en stor forskel lokalt. Og jeg vil gerne bruge pengene et sted, hvor det virkelig kan mærkes. Derfor har jeg valgt at give børn og familier, der særligt har brug for d

Coop Trading og Carrefour udvider sit samarbejde7.10.2021 18:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den franske dagligvaregigant Carrefour og det fælles nordiske indkøbsselskab Coop Trading udvider deres samarbejde til også at omfatte Carrefours internationale mærker. De to virksomheder annoncerede i maj et strategisk samarbejde, der var fokuseret på egne mærker (private labels). Nu udvides samarbejdet, så det også kommer til at omfatte globale mærkevareproducenter. Carrefour World Trade (CWT) har fået mandat til at definere og udvikle Coop Tradings internationale partnerskab med globale mærkevareleverandører fra 1. januar 2022. Partnerskabet er underskrevet CWT og Coop Trading, og dækker Coop i Finland (SOK), Danmark (Coop Danmark), Norge (Coop Norge) og Sverige (Coop Sverige). Carrefours Merchandise Executive Director, Guillaume de Colonges: “Vi er glade for at byde Coop Trading velkommen som ny international partner i Carrefour World Trade. Coop i de nordiske lande har vist stærk vækst og en flot drift på deres hjemmemarked, og passer godt ind i CWTs geografiske dækning. Det nye p