Fritrækningsulykker forebygges med kursus

LandboUngdom uddanner unge landmænd i sikker fritrækning af fastkørte maskiner i landbruget, så færre kommer alvorligt til skade eller mister livet.
Foto: Rescue Center Denmark

Det sker hvert år, og kurven er ikke knækket endnu. Landbrugsmaskiner sidder fast, og med ét er landmanden i risiko for at ende i en alvorlig arbejdsulykke. Men det vil LandboUngdom lave om på med kursus i fritrækning.

I samarbejde med kursusvirksomheden Rescue Center Denmark uddanner LandboUngdom derfor sine medlemmer i sikker fritrækning af fastkørte landbrugsmaskiner. Kurset er en videreudvikling af sidste års kursus, som måtte holdes online. I år kunne deltagerne så få mulighed for at sætte teorien i spil med praktiske øvelser, da 11 medlemmer fra hele landet mødtes ved Rescure Center Danmark i Esbjerg.

En håndfuld af deltagerne kom fra en Maskinstation i Borris, Vestjylland. Der er det, i de travleste perioder, en fuldtidsstilling at køre ud og trække tunge landbrugsmaskiner fri. Og selvom de unge landmænd er vant til at trække maskinerne fri, har det indtil nu været uden den nødvendige teori til at kunne udføre arbejdet sikkert.

Initiativtageren til at få resten af holdet med var Jesper Jørgensen, som havde set kurset på LandboUngdoms Facebookprofil.

”Vi har selv et spil til at trække folk op, og vi har da stillet os selv spørgsmålet, om vi egentlig gør det på de rigtige måder. På kurset blev vi både bekræftet i, at vi gør nogle ting rigtigt, og vi lærte også noget nyt,” siger Jesper Jørgensen.

”Det er nemt at køre ud og gøre et eller andet, og så håbe på det går. Jeg har selv nogle gange tænkt: Det her det ender galt. På kurset blev vi bl.a. undervist i teori om, hvordan vi kan udnytte spillet og lave nogle beregninger, som gør arbejdet sikkert, så jeg vil da gerne anbefale andre at få den viden,” uddyber Jesper Jørgensen.

Det handler om at forstå kræfterne og få værktøjerne til at handle sikkert

Ulykkerne ved fritrækning er ofte alvorlige. Det er tunge maskiner og store kræfter, der er i spil. Derfor er det også vigtigt, at få de nødvendige værktøjer til at kunne arbejde med kræfterne, mener Esben Tanghus, som er tidligere ledelsesmedlem i LandboUngdom og tovholder på kurset.

Esben har med egne øje set maskinernes kræfter, og været tæt på en ulykke, der kunne være gået galt. Derfor er motivationen for at uddanne unge landmænd i sikker fritrækning, stor.

”Hvis jeg kan være med til at forhindre bare én ulykke, så har kurset været vellykket,” siger Esben Tanghus.

”Det er så vigtigt at vide, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre. Mange tænker, at det er nemt lige at trække en maskine op, med det er altså kæmpe kræfter man har med at gøre, og det skal man have respekt for,” afslutter Esben Tanghus.

Esben Tanghus
Tovholder og tidligere ledelsesmedlem i LandboUngdom

mjak@lf.dk

Foto: Rescue Center Denmark