If Forsikring

Frister skattefrit fradrag på 40.900 kroner? Nemt at sikre sommerhus og indbo inden udlejning

Tænker du på at leje dit sommerhus ud, når du ikke bruger det? Det kan være en god måde at tjene lidt ekstra på og i 2019 kan de første 40.900 kroner i lejeindtægt være skattefri. Her finder du tips og råd til, hvad du skal tænke på og hvordan du sikrer dig mod ubetalt husleje, hærværk og tyveri.

Udlejning af sommerhuse satte rekord i 2018 med næsten 20 mio. bookede overnatninger gennem danske feriehusudlejningsbureauer. Interessen overstiger langt antallet af huse til udlejning. Derfor besluttede et flertal i folketinget sidste år at gøre det mere attraktivt at leje sommerhuset ud. I 2019 er de første 40.900 kr., der tjenes ved udlejning, skattefrie og beløbet vil stige i de kommende år.

Uanset om man lejer sit sommerhus ud i få uger eller en længere periode, er det vigtigt, at man kontakter sit forsikringsselskab for at undersøge om man også er korrekt forsikret ved udlejning.

- Sommerhusforsikring gælder også, når man lejer sit hus ud. Men hvis der forsvinder ting under udlejningen, skal man være opmærksom på, at det ikke betragtes som tyveri, eftersom man selv har givet tilladelse til gæsternes ophold i huset, siger Birgitte Ringbæk, kommunikationschef i forsikringsselskabet If.

- Man kan købe en særlig udlejer dækning til sommerhusforsikringen og huske indboforsikring. Så er man dækket, hvis der sker skader på stedet eller haveanlæg eller hvis der skulle blive stjålet noget i udlejningsperioden, forklarer Birgitte Ringbæk

- Hvis lejeren ikke betaler husleje eller ikke forlader huset, når lejeperioden er slut, hjælper udlejer dækningen her, tilføjer hun. Det ekstra slidtage på møbler og inventar dækker forsikringen derimod ikke.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik faldt antallet af udlejningshuse sidste år med 3,7 pct. I gennemsnit blev hvert hus udlejet 13 gange. Fradraget på op til 40.900 kr. opnås alene ved udlejning gennem bureau, der automatisk indberetter til SKAT. Vælger man udlejning uden bureau er det de første 11.200 kr., som er skattefri.

Tips til udlejning af sommerhuset

• Lav en indboliste, så det er tydeligt for alle parter, hvad der er i huset. Husk, at det kun er det, der står på listen, du kan hævde, at der mangler.
  • Lav en lejekontrakt. Sørg for, at den oplyser både hvad der er inkluderet og hvad der ikke er inkluderet i jeres aftale. Du kan finde skabeloner til lejekontrakter på nettet.
  • Opkræv et depositum for rengøring, hvis det ikke er inkluderet i lejeprisen.
  • Anmod om forudbetaling. Det er almindeligt, at en del af lejebeløbet skal betales, så snart bestillingen er bekræftet. Den endelige betaling skal ske i god tid før ankomst.
  • Vær tydelig med hvilke afbestillingsregler, der gælder hos dig.
  • Kontakt dit forsikringsselskab og oplys, at du lejer huset ud. Sørg for at vælge en udlejer dækning på din sommerhusforsikringen.

Kilde: If Skadeforsikring

Information om If Forsikring

If Forsikring

+45 70 12 12 12http://www.if.dk/

If er Nordens største forsikringsselskab, og hver fjerde husstand i Norden er forsikret i If. Mere end 7.000 medarbejdere tager sig af vores 3,8 millioner kunder, der spænder fra privatpersoner til globale virksomheder. Vores ambition er at være det mest omsorgsfulde forsikringsselskab. If har været klimaneutral siden 2011 og valgte i 2021 at tilslutte sig organisationen Science Based Targets (SBTi). Vi vil være i front, når det gælder om at opfylde ambitiøse klimamål på vegne af os selv og vores kunder. Vi er et full-service forsikringsselskab med en stærk og omsorgsfuld medarbejderkultur og høj kundetilfredshed. If er ejet af den nordiske forsikringskoncern Sampo.

Følg pressemeddelelser fra If Forsikring

Flere pressemeddelelser fra If Forsikring

If tilbyder ansatte at udskifte helligdage for at kunne fejre egne traditioner25.3.2024 07:25:00 CET | Pressemeddelelse

Mens de fleste arbejdspladser i finanssektoren har lukket ned i påsken, er der folk på arbejde hos Nordens største forsikringsselskab. Med et nyt initiativ og en ekstraordinær godkendelse fra lokale fagforeninger tilbyder If, at medarbejderne kan erstatte udvalgte helligdage med en dato, der er mere i overensstemmelse med medarbejderens individuelle kulturelle eller religiøse overbevisning. Langfredag og 2. påskedag er to af de mulige helligdage.

If får godkendt klimamål af SBTi og inkluderer frivilligt skadesreparationer for over 3 mia. svenske kroner om året29.1.2024 07:50:20 CET | Pressemeddelelse

If har som første forsikringsselskab på det danske marked fået godkendt sine kortsigtede klimamål af det anerkendte klimatiltag, Science Based Targets initiative. Samtidig tager Nordens største forsikringsselskab det usædvanlige skridt at gå udover SBTi’s krav, og udvider frivilligt sine klimaforpligtelser ved at ville reducere 30% af udledningerne fra skadesreparationer på motor- og bygningsområdet.