Fristen for at bestille indefrosne feriepenge er 1. december

Mere end 2.1 mio. danskere har allerede bestilt indefrosne feriepenge. Hvis du skal nå at bestille dine feriepenge, er fristen den 1. december. Man ansøger om udbetaling af de indefrosne feriemidler på borger.dk/feriemidler. Her kan man også se det beløb, man kan ansøge om.

Indtil nu er der bestilt udbetaling af feriepenge for omkring 49 mia. kr. ud af de 60 mia., der er til udbetaling. 1 mio. danskere har stadig mulighed for at bestille indefrosne feriepenge.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard:

"Jeg er glad for, at så mange har benyttet muligheden for at bestille feriepenge, og der er endnu et par uger tilbage, så beløbet kan blive endnu større. Regeringen skal hverken bestemme om folk vil have deres indefrosne feriepenge udbetalt, eller hvad de vil bruge deres penge på. Men for at vi skal lykkes med at bevare danske arbejdspladser under corona-krisen er det afgørende, at der kommer mange penge i omløb. Vi kan se, at udbetalingerne har gjort en forskel, og der er kommet mere gang i omsætningen i landets virksomheder. Jeg appellerer til, at man bruger en del af feriepengene fx i de lokale forretninger og restauranter, så vi også hjælper de danske virksomheder i en svær tid."

Sådan søger man om udbetaling:

• Du logger på med NemID
  • Du vælger den jobsituation, der passer til dig (fx lønmodtager eller selvstændig)
  • Når du har logget på, kan du se det beløb, du har til gode
  • Du bekræfter på tro og love, at du har været lønmodtager i perioden og trykker ”Bestil”
  • Efter et par dage modtager du en meddelelse om udbetaling i din digitale postkasse
  • Pengene overføres derefter til din NemKonto indenfor 7 hverdage

Hvis din jobsituation er en anden end lønmodtager, skal du i nogle tilfælde søge via en blanket. Det kan tage lidt længere tid, inden du får udbetalt pengene. Du kan læse mere på borger.dk/feriemidler. Her besvarer ATP desuden en række af de mest almindelige spørgsmål om udbetalingen.

Resten af din opsparing bliver stående i Lønmodtagerens Feriemidler og følger den gældende lovgivning om, at du får opsparingen udbetalt, når du når folkepensionsalderen. Det gælder også, hvis du vælger at lade pengene stå.

Pas på dine oplysninger

ATP minder om, at man skal passe på sine personoplysninger: ”Vi ved, at nogle vil forsøge at franarre borgere deres NemID ved f.eks. at ringe og udgive sig for at være ATP. Vi opfordrer til, at man aldrig oplyser sit kortnummer eller NemID i telefonen, på SMS eller i mails. Man skal heller ikke svare på links, der kommer via på SMS eller i mails. ATP kommunikerer kun via e-Boks og via borger.dk, som du selv skal logge ind på. Er du i tvivl, kan du altid henvende dig til vores kundeservice, siger koncerndirektør Anne Kirstine Axelsson, ATP.”

Fakta:

• Du kan ansøge om udbetaling af feriemidlerne på borger.dk/feriemidler frem til 1. december
  • Oplys aldrig dit NemID til andre
  • Giv aldrig dine kortoplysninger til andre
  • Du kan få udbetalt indefrosne feriemidler svarende til op til 3 uger
  • Beløbet til udbetaling beregnes ud fra registeroplysninger om, hvad man har tjent fra 1. september 2019 til 31. marts 2020
  • Borgere, som ikke har digital adgang, kan søge via en blanket. Blanketten fås ved henvendelse til ATP’s kundeservice eller findes på borger.dk
  • Du kan få mere information på borger.dk/feriemidler
  • Hvis du har spørgsmål om ansøgningen, kan du ringe til Kundeservice på 70 11 41 00

Pressekontakt: Seniorpresserådgiver Christian Mortensen 20 56 87 02