”Frisk tone” er fortid som undskyldning for seksuel chikane

Med dagens ændring af ligebehandlingsloven er det ikke længere muligt at slippe af sted med krænkende, seksuelle bemærkninger på jobbet med henvisning til, at arbejdspladsen har ”en frisk tone”. Erstatningerne kunne dog godt være højere, mener HK/Privats næstformand.

Landets politikere har her torsdag inden jul sendt en god julegave ud til landets arbejdspladser: Folketinget har den 20. december endeligt vedtaget en lovændring, så det ikke længere er muligt at slippe af sted med verbale seksuelle krænkelser ved at undskylde sig med, at der er en ”frisk tone” på arbejdspladsen.

Lovændringen er fremsat af beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen for at gøre op med sager, hvor seksuelle kommentarer på jobbet ikke har ført til erstatning, fordi der allerede var en ”frisk tone” på jobbet. Mest kendt er eksemplet, hvor en frisør kaldte en elev for ”fars lille suttetøs” og slap af sted med det.

Blandt HK/Privats medlemmer har hver 10. ifølge en medlemsundersøgelse oplevet, at der forekommer krænkende, seksuelle kommentarer på deres arbejdsplads. Derfor glæder næstformand Marianne Vind sig over den nyvedtagne ændring:

- Det var jo bizart, at man kunne slippe af sted med at sige urimelige ting, hvis man i forvejen havde en grænsesøgende tone. Man skal kunne gå på arbejde uden at blive udsat for krænkelser, også selv om der normalt er højt til loftet, siger Marianne Vind.

Forslaget forhøjer også den erstatning, der følger med at være blevet udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen, som hidtil har været på godt 23.000 kroner i gennemsnit. Her kunne politikerne dog godt have strakt sig længere, mener Marianne Vind:

- Når nu folk tit også ender med at miste deres job i de her sager, kunne man godt lade sig inspirere mere af de beløb, det koster at fyre en gravid uberettiget. Der snakker vi typisk 6-9 måneders løn i erstatning. Og så ville det også være på sin plads, hvis arbejdsgiveren kunne gøres ansvarlig, hvis man ikke har forsøgt at forebygge krænkelser, siger Marianne Vind.

Så langt har politikerne desværre ikke været klar til at gå. De lægger dog op til, at erstatningsniveauet skal evalueres efter to år for at se, hvad ændringen har haft af effekt.

Hver 10. medlem af HK/Privat har oplevet, at der er forekommet seksuelt krænkende kommentarer på deres arbejdsplads. Det fortæller de i medlemsundersøgelse fra 2018: https://www.hk.dk/aktuelt/nyheder/2018/09/10/hver-10-privatansatte-hker-oplever-upassende-seksuelle-kommentarer-paa-jobbet

I sager om seksuelle kommentarer er der eksempler på, at det er blevet brugt som undskyldning, at der i forvejen var "en frisk tone" på arbejdspladsen. Mest kendt er en sag, hvor en frisørelev fik at vide, at hun måtte finde sig i bl.a. at være blevet kaldt "fars lille suttetøs" og "fars lille lebbepige": https://www.dr.dk/nyheder/indland/fars-lille-suttetoes-hoerer-med-til-tonen-paa-jobbet