Danmarks Naturfredningsforening

Frikvarter i naturen: Videoer guider børnefamilier i påsken

I år bliver påsken lidt anderledes, end vi er vant til. Påskefrokoster og udlandsrejser er erstattet med endnu mere hjemmetid til både forældre og børn. Derfor har Danmarks Naturfredningsforening lavet spritnye videoer, der gør det lidt lettere at finde på sjove aktiviteter i familien i påskeferien.

Her kan I bl.a. se, hvordan I maler påskeæg med naturens egne farver, laver en foderautomat til dyrene i haven, spiller naturbingo og finder en hugorm. Der er timevis af sjov i haven og naturen for hele familien.

Konceptet hedder ’Frikvarter i naturen’ og er udviklet af Danmarks Naturfredningsforening. Naturvejleder Thomas Neuman fortæller:

- Aldrig har så mange danskere fået øjnene op for, hvad naturen kan. Både når det handler om at finde energi og ro, men også som et fantastisk undervisningsredskab.

- Rigtig mange familier skal holde påskeferie på en anden måde end planlagt. Med vores nye koncept håber vi at kunne give børnefamilierne inspiration til nogle sjove aktiviteter i påsken.

Masser af inspiration til pædagoger og lærere

Mette Frederiksen meldte i går ud, at vuggestuer, børnehaver og de mindste klassetrin starter op igen efter påske, men på en nye måde, som bl.a. betyder, at pædagoger og lærere skal lave flere aktiviteter udenfor. Og her håber Thomas Neuman, at skole og insitutioner kan finde inspiration i 'Frikvarter i naturen'.

- Vi har lavet en række videoguides til lette aktiviteter, som skoler og institutioner også kan finde inspiration i, når dagligdagen starter op efter påske på en noget anderledes måde. Og her håber vi selvfølgelig, at vores dygtige lærere og pædagoger også vil bruge anledningen til at komme mere ud og bruge vores fantastiske natur.

I kan se videoer på Danmarks Naturfredningsforenings hjemmeside www.dn.dk/born eller på Danmarks Naturfredningsforenings Youtube-kanal: https://www.youtube.com/watch?v=MaBu4_4YKkA&list=PLp-zJH5cK1lfP4e0uTB3gBjvJ-YvTLC8A&index=10&t=0s

For yderligere information og kommentarer:

Naturvejleder Thomas Neumann på 3023 3770
Naturvejleder Peter Laurents på 3062 4542