Fri tale og sms til mobilkunder i udlandet

I den nuværende situation har mange danskere i udlandet ekstra stort behov for at komme i kontakt med familie og myndigheder - både i Danmark og lokalt. Alle mobilkunder i YouSee får nu mulighed for gratis at ringe og sms’e hjem indtil udgangen af april.

Alle mobilkunder i YouSee kan fra fredag den 20. marts gratis ringe og sms’e fra udlandet og hjem. Samtidig bliver det også gratis at ringe lokalt i det land, hvor de opholder sig, og modtage opkald i udlandet.

”Både i Danmark og resten af verden er der indført forholdsregler og lukket grænser for at mindske spredningen af COVID-19. For danskere i udlandet skaber denne situation naturligvis et ekstra stort behov for at holde kontakt med familie og relevante myndigheder både her i landet, men også i det land, hvor man opholder sig,” siger Jacob Mortensen, direktør for YouSee.

YouSee har flere tusind kunder, der befinder sig rundt om i verden.

”Antallet af kunder i udlandet falder dagligt i takt med, at danskerne vender tilbage til Danmark, men for de danskere, der fortsat opholder sig i udlandet, kan det være dyrt at ringe til Danmark fra flere af de lande, hvor grænserne nu lukkes ned,” siger Jacob Mortensen.

Den midlertidig løsning træder i kraft fredag den 20. marts og løber indtil udgangen af april. Løsningen gælder også mobilkunder hos Fullrate og Telmore.

Den midlertidige løsning dækker følgende:

• opkald fra udlandet til Danmark
  • sms fra udlandet til Danmark
  • lokale opkald i det land, man opholder sig i
  • modtaget opkald

Opkald via Facetime eller forskellige apps er ikke inkluderet i løsningen, da disse takseres som data. Den dækker heller ikke ved satellitopkald – altså opkald fra skib og fly.