Fremtidens mobilnetværk rulles ud på Bornholm

TDC NET forbedrer nu den mobile infrastruktur på Bornholm sammen med Ericsson. Målet er at skabe et digitalt Danmark med det bedste landsdækkende mobilnetværk, og derfor udbygges mobilnetværket med forberedelse til 5G-nettet på hele Bornholm.

Mobilopgraderingen betyder, at der vil kunne komme enkelte driftsforstyrrelser i de kommende uger. TDC NET forventer, at andre mobilmaster i området tager over, så kunderne forhåbentlig bliver forstyrret mindst muligt.

5G vil være startskuddet til spændende fremtidige anvendelser såsom fjernstyrede robotter, droner, fjernoperationer og selvkørende biler samt øge mulighederne for, at den mindre iværksætter og den større, etablerede virksomhed kan udbygge sin position som digital frontløber.

”På Bornholm vil man på TDC NETs mobilnetværk opleve markante forbedringer i forbindelserne. Og det bringer nye muligheder. 5G vil skabe fundamentet for digitale fremskridt, og TDC NET vil levere et mobilt netværk, som er skabt til en fremtid, hvor flere ting og maskiner bliver tilkoblet internettet,” siger Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Erhvervslivet bliver smart
Flere ting får konstant en mobilopkobling, så man fra sin mobiltelefon f.eks. kan styre varmepumpen i sommerhuset eller finde sin parkerede bil. Det samme er tilfældet i erhvervslivet, hvor intelligente sensorer er med til at effektivisere driften indenfor det smarte landbrug, smarte byer og smarte industrier.

Alt dette - og meget mere - stiller krav til høj kapacitet på netværket. Nettet skal være med til at sikre optimale, digitale udfoldelsesmuligheder for Bornholms virksomheder. Der er store gevinster at hente i erhvervslivet ved fortsat digitalisering og 5G-implementering, og derfor er der stor værdi i at udbygge mobilnetværket med 5G allerede nu.

Så lidt forstyrrelse som muligt
Dataforbruget stiger cirka med 40 pct. om året. Det stiller større krav til netværket. Hvis man som forbruger vil ride med på digitaliseringsbølgen og f.eks. ønsker, at kvaliteten på yndlingsserien på favorit-streamingtjenesten skal blive bedre, så skal mobilnetværket opgraderes.

”Desværre betyder mobilopgraderingerne også, at man kan opleve enkelte driftsforstyrrelser i de kommende uger. TDC NET forventer, at andre mobilmaster i området overtager dækningen, så vores kunder forhåbentlig bliver forstyrret mindst muligt. Vi beklager de gener, vores arbejde måtte medføre,” siger Andreas Pfisterer.

Implementeringen af 5G vil ske gradvist, og først fra udgangen af 2020 ventes de fleste mobiltelefoner at kunne understøtte 5G. TDC NET forventer derfor først at aktivere 5G-netværket i slutningen af 2020.

TDC NET forbinder Danmark. Til gavn for alle. 5G-udrulningen er en del af missionen om at skabe næste generation af landsdækkende, digital infrastruktur i Danmark med udrulning af sikkert, stabilt og lynhurtigt netværk i hele landet.