Fremtidens mobilnetværk rulles ud i Sønderborg

TDC NET forbedrer den digitale infrastruktur i Sønderborg. I samarbejde med Ericsson opgraderes TDC NETs mobilnetværk i hele kommunen, så det understøtter 5G.

5G vil være startskuddet til spændende fremtidige anvendelser såsom fjernstyrede robotter, droner, fjernoperationer og selvkørende biler samt øge mulighederne for, at den mindre iværksætter og den større, etablerede virksomhed kan udbygge sin position som digital frontløber.

”I Sønderborg vil man på TDC NETs mobilnetværk opleve markante forbedringer i forbindelserne. Og det bringer nye muligheder. 5G vil skabe fundamentet for digitale fremskridt og TDC NET vil levere et mobilt netværk, som er skabt til en fremtid, hvor flere og flere ting og maskiner bliver tilkoblet internettet,” siger Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Erik Lauritzen, Socialdemokratiet, Borgmester i Sønderborg Kommune, siger:

”Sønderborg Kommune har som målsætning at være regionens bedste erhvervskommune. Dét kan blandt andet hjælpes på vej med en fremtidssikret og digital infrastruktur. De bedre mobilforbindelser skal være med til at fastholde og tiltrække børnefamilien, der streamer fra adskillige tablets og mobiltelefoner samt erhvervsmanden på farten, der deltager i videomøder fra mobiltelefonen og skal downloade præsentationer på sin tablet. Dette foruden de unge, hvor mobildækning og -forbindelsen er lige så vigtigt som at kunne indånde luften. Men også for plejepersonalet, der tilser, at den ældre patient tager sin daglige medicin ved ’skærmbesøg’ – videoopkald via patientens tablet - er det nødvendigt med en stabil mobilforbindelse.”

Erhvervslivet bliver smart
Flere ting får konstant en mobilopkobling, så man fra sin mobiltelefon f.eks. kan styre varmepumpen i sommerhuset eller finde sin parkerede bil. Det samme er tilfældet i erhvervslivet, hvor intelligente sensorer er med til at effektivisere driften indenfor smarte landbrug, smarte byer og smarte industrier.

”Kigger man f.eks. på produktionsindustrien vil 5G kunne bidrage til højtintelligente, sammenkoblede robotter, der kommunikerer sammen på produktionsbåndet. Ledende internationale eksperter vurderer desuden nye indtjeningsmuligheder som følge af 5G-implementering i såvel produktions- og medicinalindustrien, som blomstrer i Sønderborg,” siger Andreas Pfisterer.

Gerhard Bertelsen, Slesvigsk Parti, formand for Erhvervsudvalget i Sønderborg Kommune, udtaler:

Alt dette - og meget mere - stiller krav til høj kapacitet på netværket. Nettet skal være med til at sikre optimale, digitale udfoldelsesmuligheder for Sønderborgs mange virksomheder. Der er store gevinster at hente i erhvervslivet ved fortsat digitalisering og 5G-implementering, og derfor er der stor værdi i at udbygge mobilnetværket med 5G allerede nu.

Så lidt forstyrrelse som muligt
Dataforbruget stiger cirka med 40 pct. om året. Det stiller større krav til netværket. Hvis man som forbruger vil ride med på digitaliseringsbølgen og f.eks. ønsker, at kvaliteten på yndlingsserien på favorit-streamingtjenesten skal blive bedre og bedre, så skal mobilnetværket opgraderes.

”Desværre betyder mobilopgraderingerne også, at man kan opleve enkelte driftsforstyrrelser i de kommende uger. TDC NET forventer, at andre mobilmaster i området overtager dækningen, så vores kunder forhåbentlig bliver forstyrret mindst muligt. Vi beklager de gener, vores arbejde måtte medføre,” siger Andreas Pfisterer.

Implementeringen af 5G vil ske gradvis, og først fra udgangen af 2020 ventes de fleste mobiltelefoner at kunne understøtte 5G. TDC NET forventer derfor først at aktivere 5G-netværket i slutningen af 2020.

TDC NET forbinder Danmark. Til gavn for alle. Udrulningen er en del af TDC NETs mission om at skabe næste generation af landsdækkende, digital infrastruktur i Danmark med udrulning af sikkert, stabilt og lynhurtigt netværk i hele landet.

TDC NET ansætter ny CFO fra Vestas12.12.2022 14:59:28 CET | Pressemeddelelse

Med virkning fra 1. januar 2023 tiltræder Henrik Brandt som ny CFO i TDC NET. Han kommer senest fra en stilling som Senior Vice President og regional CFO i Vestas. Henrik Brandt medbringer mere end 15 års erfaring fra finansfunktioner og arbejde med transformation. Gennem karrieren har han, fra et finansielt perspektiv, haft et skarpt fokus på processer og optimering af organisationer på tværs af værdikæder. Han har en Master i Management Accounting and Information Technology. ”Jeg ser frem til at byde Henrik velkommen ombord til den næste vigtige fase af vores strategi,” siger CEO i TDC NET, Michel Jumeau. Henrik Brandt afløser Ulrik Laudrup Bølling, som de seneste godt tre år som CFO, og før det tre år som CFO i TDC Operations, har drevet finansfunktionen gennem den vigtige overgangsfase, hvor TDC NET er blevet etableret som et selvstændigt selskab. ”Jeg vil gerne takke Ulrik for hans store og loyale indsats for at bringe TDC NET sikkert gennem en svær overgangsfase. Ulrik bliver hos

Michel Jumeau udnævnt til ny administrerende direktør for TDC NET8.9.2022 13:30:09 CEST | Pressemeddelelse

Den 1. november tager Michel Jumeau over efter Andreas Pfisterer som administrerende direktør for TDC NET. Michel kommer fra en stilling som viceadministrerende direktør og chef for Consumer Division i det franske teleselskab Orange. Michel har tilbragt mere end to årtier i telebranchen og har haft flere operationelle og ledende stillinger i både Frankrig, Storbritannien og Sverige. "Jeg glæder mig til at vende tilbage til Skandinavien og starte i denne spændende rolle," siger Michel og fortsætter: "TDC NET er det første 'fuldt udbyggede' netværksselskab i Europa med et omfattende udvalg af fastnetprodukter og mobile teknologier – fra kobber, coax og fiber til 5G, og som yderligere omfatter hele spektret af netværkstjenester. Det er virkelig unikt, og samtidig rummer TDC NET fortsat et stort potentiale." Bestyrelsesformand for TDC NET Henrik Clausen glæder sig til at byde Michel velkommen i november. "Michel er en meget erfaren telco-direktør med et globalt mindset, som i øjeblikket ha