Fremtidens mobilnetværk rulles ud i Roskilde

For at styrke den digitale infrastruktur i hele Danmark og gøre mobilnetværket klar til 5G, går TDC NET nu i gang med at forbedre den mobile infrastruktur i Roskilde Kommune sammen med Ericsson. Samtidig opgraderer TDC NET også 2G-, 3G- og 4G-netværket, som allerede nu vil forbedre hastighed og kapacitet, inden 5G-netværket forventes aktiveret i slutningen af 2020.
Mobilopgraderingen betyder, at der vil kunne komme enkelte driftsforstyrrelser i de kommende måneder. TDC NET forventer, at andre mobilmaster i området tager over, så kunderne forhåbentlig bliver forstyrret mindst muligt.

”Danskernes dataforbrug stiger med cirka 40 pct. om året og det stiller større krav til netværket. I TDC NET ser vi det som vores opgave at sikre, at alle i Danmark har adgang til en stærk digital infrastruktur. Derfor gør vi nu klar til 5G og opgraderer samtidig mobilnetværket over hele landet og udbygger dermed fundamentet for den digitale fremtid i Danmark. Det betyder allerede nu en forbedring af hastighed,” siger Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Digitale løsninger kan effektivisere hverdagen
Opgraderingen af mobilnetværket imødekommer også kravene, når flere ting udstyres med en mobilopkobling, så man fra sin mobiltelefon f.eks. kan styre varmepumpen i sommerhuset eller finde sin parkerede bil. Det samme er tilfældet i erhvervslivet, hvor intelligente sensorer er med til at effektivisere driften indenfor smarte løsninger i landbruget eller i industrien.

Når 5G til sin tid bliver aktiveret, giver det mulighed for at tilbyde at bl.a. sundhedsvæsnet og andre samfundsbærende institutioner som politi og beredskab en dedikeret plads på netværket, så alle opkald og data med sikkerhed altid kommer igennem - uafhængigt af hvor meget anden trafik, der er. Samtidig vil TDC NETs netværk med aktiveringen af 5G være forberedt på en hverdag med intelligent trafikstyring i kommunerne og digitale sundhedsløsninger i hjemmeplejen.

Opgraderingen af 4G-netværket betyder, at alle allerede nu vil opleve markant hurtigere down- og upload af data samt endnu bedre kvalitet på yndlingsserien på favorit-streamingtjenesten.

Tomas Breddam, borgmester i Roskilde Kommune siger:
Det er afgørende for Roskilde Kommunes borgere og virksomheder, at der er en fremtidssikret digital infrastruktur både i by- og landzoner. I denne tid, hvor rigtig mange af os har arbejdet eller været i skole hjemmefra, er det blevet endnu tydeligere. Derfor glæder jeg mig over investeringerne i bedre mobildækning.

Så lidt forstyrrelse som muligt
Mobilopgraderingen i Roskilde begynder i uge 21 og løber frem til 2. og 3. kvartal af 2020, og det kan betyde mindre driftsforstyrrelser i kortere perioder.

”I den aktuelle situation med COVID-19, vurderer vi 2G-, 3G- og 4G-dækningen i området, inden vi går i gang med opgraderingen. Det gør vi for at sikre, at vi opretholder maksimal mobildækning ved hospitaler og andre samfundskritiske funktioner. Når vi opgraderer den enkelte mast, flytter mobildækningen midlertidigt til en anden mobilmast i området og overtager dækningen for at minimere driftsforstyrrelser i nærområdet,” siger Andreas Pfisterer.

TDC NET forventer at aktivere 5G-netværket i slutningen af 2020. Den præcise dato for den kommercielle lancering og igangsættelse af 5G-dækning på nationalt plan er endnu ikke lagt fast. Det vil ske i samarbejde med de tjenesteudbydere, der benytter netværket.

Du kan finde mere information om 5G-netværket på www.tdcnet.dk/5g.