Fremtidens mobilnetværk rulles ud i Norddjurs

For at styrke den digitale infrastruktur i hele Danmark og åbne mobilnetværket med 5G, går TDC NET nu i gang med at forbedre den mobile infrastruktur i Norddjurs Kommune sammen med Ericsson. Samtidig opgraderer TDC NET også 2G-, 3G- og 4G-netværket, som allerede nu vil forbedre hastighed og kapacitet. 5G-netværket forventes aktiveret så hurtigt som muligt efter, at TDC NET åbner for 5G den 7. september i store dele af Danmark.

Mobilopgraderingen betyder, at der vil kunne komme enkelte driftsforstyrrelser i de kommende uger. TDC NET forventer, at andre mobilmaster i området tager over, så kunderne forhåbentlig bliver forstyrret mindst muligt.

”Danskernes dataforbrug stiger med cirka 40 pct. om året, og det stiller større krav til netværket. I TDC NET ser vi det som vores opgave at sikre, at alle i Danmark har adgang til en stærk digital infrastruktur. Derfor gør vi nu klar til 5G og opgraderer samtidig mobilnetværket over hele landet og udbygger dermed fundamentet for den digitale fremtid i Danmark. Det betyder allerede nu en forbedring af hastighed, og når vi snart åbner for 5G, så får Norddjurs adgang til fremtidens netværk,” siger Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Digitale løsninger kan effektivisere hverdagen
Opgraderingen af mobilnetværket imødekommer også kravene, når flere ting udstyres med en mobilopkobling, så man fra sin mobiltelefon f.eks. kan styre varmepumpen i sommerhuset eller finde sin parkerede bil. Det samme er tilfældet i erhvervslivet, hvor intelligente sensorer er med til at effektivisere driften indenfor smarte løsninger i landbruget eller i industrien.

Når 5G bliver aktiveret, giver det mulighed for at tilbyde bl.a. sundhedsvæsnet og andre samfundsbærende institutioner som politi og beredskab en dedikeret plads på netværket, så alle opkald og data med sikkerhed altid kommer igennem - uafhængigt af hvor meget anden trafik, der er. Samtidig vil TDC NETs netværk med aktiveringen af 5G være forberedt på en hverdag med intelligent trafikstyring i kommunerne og digitale sundhedsløsninger i hjemmeplejen.

Opgraderingen af 4G-netværket betyder, at alle allerede nu vil opleve markant hurtigere down- og upload af data samt endnu bedre kvalitet på yndlingsserien på favorit-streamingtjenesten.

”I Norddjurs vil man på TDC NETs mobilnetværk opleve markante forbedringer i forbindelserne. Og det bringer nye muligheder. 5G vil skabe fundamentet for digitale fremskridt, og TDC NET vil levere et mobilt netværk, som er skabt til en fremtid, hvor flere ting og maskiner bliver tilkoblet internettet,” siger Andreas Pfisterer, CEO i TDC NET.

Jan Petersen, borgmester i Norddjurs Kommune, siger:

”Borgere, virksomheder og turister forventer hurtigt, stabilt internet. Det er et helt grundlæggende parameter for en kommune, så vi forbliver attraktive for nuværende og kommende borgere og styrker vores erhvervsservice. Mange borgere vil på sigt opleve at få hurtigere internet med 5G, som er endnu et skridt i bestræbelserne på at styrke og fremtidssikre den digitale infrastruktur i Norddjurs i tæt dialog og samarbejde med de forskellige udbydere.  Vi ser frem til, at 5G rulles ud her i kommunen.”

Så lidt forstyrrelse som muligt
Mobilopgraderingen i Norddjurs kan betyde mindre driftsforstyrrelser i kortere perioder.

”I den aktuelle situation med Covid-19 vurderer vi 2G-, 3G- og 4G-dækningen i området, inden vi går i gang med opgraderingen. Det gør vi for at sikre, at vi opretholder maksimal mobildækning ved hospitaler og andre samfundskritiske funktioner. Når vi opgraderer den enkelte mast, flytter mobildækningen midlertidigt til en anden mobilmast i området og overtager dækningen for at minimere driftsforstyrrelser i nærområdet,” siger Andreas Pfisterer.

5G er lige om hjørnet
TDC NET åbner for sit 5G-netværk i store dele af Danmark den 7. september og det forventes aktiveret så hurtigt som muligt i Norddjurs. Ved udgangen af 2020 er netværket i hele Danmark opgraderet til 5G-teknologien. Den kommende åbning betyder, at den største tjenesteudbyder på netværket, Nuuday, vil kunne tilbyde abonnementer og mobiltelefoner der understøtter 5G-teknologien fra TDC Erhverv, YouSee og Telmore. Senere på året forventes også mobilkunder hos Relatel at få adgang til 5G-netværket.

Inden udgangen af september vil op mod 80 pct. af danskerne få adgang til 5G, og inden årsskiftet vil mere end 90 pct. have adgang. I centrum af København, Aarhus, Odense og Helsingør vil der kunne opleves særligt hurtige hastigheder. Du kan se, hvor vi har opgraderet vores netværk med 5G på kortene her.