Fremtiden er faglært – gode takter i regeringens udspil

Dansk Metal er meget positive over for regeringens nye udspil, der vil målrette 100 mio. kr. til opkvalificering og uddannelse.

Regeringen har i dag præsenteret fire nye initiativer, der skal sikre mere faglært arbejdskraft, så virksomhederne ikke risikerer at skulle begrænse produktionen. I Dansk Metal ser vi flere gode takter i regeringens forslag, som både kan være med til at løse manglen på kvalificeret arbejdskraft på den korte og den lange bane.

Torben Poulsen, hovedkasserer i Dansk Metal, udtaler:
”Opkvalificering og uddannelse er vejen frem, hvis vi skal have alle med på vognen til fremtidens arbejdsmarked. Derfor er det meget positivt, at regeringen med det nye udspil vil målrette 100 mio. kr. til at opkvalificere ledige ufaglærte og sikre faglært arbejdskraft til virksomhederne.”

Torben Poulsen peger bl.a. på, at de forbedrede muligheder for, at ledige kan gennemføre et grundforløb på en erhvervsuddannelse, eller at medarbejdere kan tage en erhvervsuddannelse, mens en ledig vikarierer for dem i uddannelsesperioden, er gode tiltag, som kan være med til at sikre kvalificeret arbejdskraft på den lange bane:

”Det er ingen hemmelighed, at vi i visse stillingsbetegnelser kan se tendenser til mangel på kvalificeret arbejdskraft. Derfor har vi i mange år råbt op om, at vi skal have opkvalificeret flere ledige, så de får de kompetencer, som virksomhederne efterspørger. Det kan forslagene være med til at realisere, men det kræver selvfølgelig, at virksomhederne er parate til at løfte deres ansvar.”

Torben Poulsen konstaterer samtidig, at uddannelse og opkvalificering tager tid. Derfor er Dansk Metal også positive over for regeringens forslag om en pulje til rekruttering af europæisk arbejdskraft på ordnede vilkår. Dette kan nemlig løse udfordringerne på den korte bane, mens virksomhederne får sat gang i mere uddannelse og efteruddannelse.

”Jeg hører desværre af og til, at virksomheder må takke nej til ordrer, fordi de ikke kan finde arbejdskraften i Danmark, selvom de har talt med Dansk Metal og slået stillingen op. Det er en udfordring, som vi selvfølgelig også tager alvorligt, da det risikerer at sætte begrænsninger for produktionen. Vi støtter derfor idéen om en pulje til at rekruttere faglært arbejdskraft fra EU, hvor behovet for arbejdskraft vurderes af fagforeninger og fagligt forankrede a-kasser.”