Fremtiden er elektrisk på Falster

Med ønsket om at gøre fremtiden elektrisk og meningsfuld for elbilisterne på Falster tager ladeoperatøren Clever inden længe første spadestik til det, der i slutningen af 2023 bliver en stor lynladestation i grønne omgivelser. I første omgang bliver der plads til 18 elbiler, og stiger behovet for lynhurtig opladning, kan der opskaleres til 36 ladepladser i alt.

Det skal være nemt at få strøm på elbilen, uanset hvor du befinder dig i landet – sådan lyder ambitionen hos ladeoperatøren Clever, der i begyndelsen af 2023 udvider Danmarks største ladnetværk, så det også tæller en lynladestation ved Nørre Alslev på Falster.

I alt vil lynladestationen få ni lynladestandere, som kan oplade 18 elbiler på samme tid, og med en effekt på op til 300 kWh vil det være muligt at lade elbilen fra 0-80 pct. på under 30 minutter. Dermed bliver der god mulighed for at få lynhurtig strøm på bilen, når der er brug for det, og på sigt vil det også være muligt at tilføje yderligere 18 ladepladser til lynladestationen, fortæller Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller:

”I Clever arbejder vi hver dag på at binde Danmark og hverdagen sammen til gavn for elbilisterne ved at udrulle rigelig, relevant og offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur. Skal hverdagen med elbil være tryg, så kræver det, at du kan lade bilen, der hvor du er – uanset om du er på arbejde, ude at handle eller kører tværs over landet. Derfor er vi glade for, at vi nu kan tilføje endnu en lynladestation til Danmarks største ladenetværk, og at vi samtidig imødekommer elbilisternes behov for lynhurtig opladning på både Lolland og Falster.”

”I første omgang bygger vi en lynladestation med plads til 18 elbiler, men den bliver designet sådan, så den kan udvides til 36 i alt, hvis efterspørgslen for endnu mere lynopladning i området stiger. Samtidig designes den med naturen og mennesket i fokus – fremtidens lynladestationer skal nemlig ikke kun oplade elbilen, men også elbilisten ved at indbyde til en pause fra hverdagens ræs. Derfor opsætter vi sidde- og legeelementer og planter træer og buske, der vækker sanserne og som samtidig bidrager positivt til biodiversiteten i området.”

En solid opgradering

Lynladestationen bliver den anden i løbet af 2023, som finder vej til Lolland-Falster, og der er således en solid opgradering på vej til de to øer. Det er noget, der glæder erhvervsudviklingsorganisationen Business Lolland-Falster, der på vegne af Guldborgsund Kommune har fungeret som mægler på grunden:

"Clever har valgt helt rigtigt ved at etablere en ladestation i Business Park Falster. Vi har store forventninger til de fremadrettede erhvervsaktiviteter her, og Clever får uden tvivl flere erhvervsvirksomheder som naboer i løbet af 2023. Placeringen ved motorvejsafkørsel 43 er oplagt, for afkørslen ligger lige inden, motorvejen forgrener sig sydpå mod henholdsvis Gedser-overfarten i retning mod Berlin og Femern Bælt-forbindelsen i retning mod Hamborg", siger udviklingschef Mads Stærk.

Hos Guldborgsund Kommune glæder man sig ligeledes over, at det nu bliver endnu nemmere at få lynhurtig strøm på elbilen på Sydhavsøerne:

"Det er rigtig positivt, at vores område nu bliver opgraderet med endnu en lynladestation. Det har stor betydning for de borgere, der allerede har en elbil og for dem, der lige nu går og overvejer at købe en. Samtidig er placeringen perfekt for turister i kommunen, og dem der er på vej mod syd eller nord og spiller positivt sammen med kommunens mål om at styrke den grønne omstilling. Jeg ser frem til, at ladestationen etableres i vores erhvervspark i Nr. Alslev”, lyder det fra borgmester Simon Hansen.

Clever tilbyder i dag opladning på Danmarks største ladenetværk, og inden udgangen af 2025 vil Clever have etableret over 20.000 offentlige ladepunkter i Danmark, herunder en række lynladestationer på tværs af landet ved relevante trafikale knudepunkter.