Fremragende naturfagsundervisere modtager priser fra Novo Nordisk Fonden

Otte naturfagsundervisere fra grundskoler og gymnasier samt én underviser på læreruddannelsen har netop modtaget Novo Nordisk Fondens naturfagsundervisningspriser for deres engagement og fremragende undervisning inden for naturfag. Hver pris er på 250.000 kr.

Alle ni modtagere af Novo Nordisk Fondens undervisningspriser 2019.

Dette års modtagere af priserne har blandt andet udmærket sig ved at etablere en naturvidenskabelig festival, lavet undervisningssamarbejde mellem skole og museer, udarbejdet sammenhængende undervisningsforløb i naturfag fra børnehaven til 6. klasse, fået elever til at skype med en naturfotograf på leopardjagt i den indonesiske jungle og inspireret fremtidens skolelærere til at gøre matematik- og naturfagsundervisningen mere interessant og relevant for eleverne.

Med hver pris følger 250.000 kr., hvoraf 50.000 kr. er en personlig hæderspris til underviseren/teamet, mens 200.000 kr. går til prismodtagerens institution til udvikling af den naturfaglige undervisning.

”Med undervisningspriserne ønsker Novo Nordisk Fonden at fejre og anerkende de mange engagerede og dygtige lærerkræfter, som er helt afgørende for børn og unges interesse og læring inden for naturvidenskab. Årets prismodtagere er inspirerende rollemodeller, der på forskellig vis er med til at højne niveauet af naturfagsundervisningen, og de er derfor meget fortjente modtagere af Novo Nordisk Fondens undervisningspriser 2019,” siger Berith Bjørnholm, leder af Education & Outreach i Novo Nordisk Fonden.

Med priserne vil Novo Nordisk Fonden samtidig anerkende, at Danmark har et generelt højt fagligt niveau i naturfag, som skal fastholdes og udvikles yderligere i fremtiden.

Novo Nordisk Fondens tre priser til grundskole- eller gymnasielærere uddeles både øst og vest for Storebælt, mens prisen til en underviser på læreruddannelsen er en national pris.

Årets prismodtagere:

Novo Nordisk Fondens Natur- og Teknologilærerpris til grundskolelærere i faget natur/teknologi i indskoling og mellemtrin:

Modtager af prisen Vest: Anna Clausen, Firkløverskolen, Give

Modtagere af prisen Øst: Lone Jensen og Jan Barslund, Nordskolen, afd. Egebjerg

Læs nyheden om prismodtagerne og deres undervisning på Novo Nordisk Fondens hjemmeside.

Novo Nordisk Fondens Naturfagslærerpris til grundskolelærere i fagene biologi, fysik/kemi, geografi og matematik i udskoling:

Modtager af prisen Vest: Troels Riknagel, Sct. Jacobi Skole, Varde

Modtager af prisen Øst: Helle Krogaard Hansen, Kirkebjerg Skole, København

Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris til undervisere i astronomi, biologi, bioteknologi, fysik, geovidenskab, kemi, matematik, naturgeografi og teknologifag:

Modtagere af prisen Vest: Jesper Melchjorsen og Pia Møller Jensen, Egaa Gymnasium

Modtager af prisen Øst: Lasse Seidelin Bendtsen, Borupgaard Gymnasium, Ballerup

Novo Nordisk Fondens Pris til Naturfagsundervisere på Læreruddannelsen rettet mod undervisere i undervisningsfagene biologi, fysik/kemi, matematik og natur/teknologi:

Modtager af prisen: Lóa Björk Jóelsdóttir på VIA Læreruddannelsen, Silkeborg

Læs nyheden om prismodtageren og hendes undervisning på Novo Nordisk Fondens hjemmeside.

Christian Mostrup Scheel, Senior Press Officer, tlf. 3067 4805, cims@novo.dk

Alle ni modtagere af Novo Nordisk Fondens undervisningspriser 2019.

Fondens vision er at yde et betydende bidrag til forskning og udvikling, der forbedrer menneskers liv og bæredygtigheden i samfundet. Siden 2010 har fonden uddelt mere end 20 milliarder kroner, primært til forskning ved offentlige vidensinstitutioner og hospitaler i Danmark og de øvrige nordiske lande samt behandling og forebyggelse af diabetes.

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til nytænkende kommunikation og debat om naturvidenskab og teknologi1.7.2019 10:51:21 CESTPressemeddelelse

En styrket offentlig debat og inspirerende veje til ny viden om naturvidenskab er i fokus i Novo Nordisk Fondens tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet. Naturvidenskaben er central for at forstå verden, og med en pulje på 30 mio. kr. ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der styrker viden om emnet i den brede befolkning og kvalificerer den offentlige debat. ”Med denne ansøgningsrunde vil vi åbne for en verden af kreative, nytænkende projekter, der kan begejstre os alle til at lære mere om naturvidenskab. Med projekterne kan vi få indblik i de nyeste forskningsresultater og styrke den offentlige debat om alt fra biomedicinsk forskning til bæredygtighed,” siger Berith Bjørnholm, der er leder af afdelingen for naturvidenskabelig uddannelse og formidling i Novo Nordisk Fonden. Fælles for projekterne er, at de skal sætte refleksioner i gang og styrke den enkeltes viden og kritiske stillingtagen til naturvidenskab, og emnerne kan spænde vidt. Eksempelvis kan projekterne unde

Novo Nordisk Fonden åbner for ansøgninger til tværfaglige projekter om matematik og natur1.7.2019 10:31:02 CESTPressemeddelelse

Børn og unges matematiske kompetencer er i fokus i den tematiske ansøgningsrunde, som netop er åbnet hos Novo Nordisk Fonden. Det er nu muligt at søge støtte til projekter, der udvikler børn og unges matematiske kompetencer, og som integrerer matematik med naturvidenskab eller teknologi. Novo Nordisk Fonden har netop åbnet efterårets ansøgningsrunde med en pulje på 45 mio. kr. Der er matematik overalt i naturen, og vores matematiske forståelse er central for, at vi kan være forbrugere, beslutningstagere og medskabere i fremtidens teknologi. Vindmølledesignere, robotbyggere og genteknologer bruger matematikkens sprog til at bygge modeller. De arbejder ligesom mange andre med naturvidenskab, kodning og big data, og deres matematiske kompetencer skal udvikles helt fra daginstitutions- og skoleårene. Med de tematiske uddelinger til matematik i naturvidenskab og teknologi ønsker Novo Nordisk Fonden at støtte projekter, der inddrager matematikken til at opøve børn og unges naturfaglige model