Fremmede stater og terrororganisationer udgør den største hackertrussel

Terrorister og fremmede magter er den absolut største trussel mod offentlige institutioner og den hjemlige infrastruktur, viser ny undersøgelse

Den største cybertrussel mod Danmarks infrastruktur og offentlige institutioner kommer primært fra fremmede stater og terrororganisationer. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse blandt 461 medlemmer af Ingeniørforeningens fagtekniske selskab IDA IT.

Over halvdelen af de it-professionelle vurderer, at truslen fra fremmede stater om hackerangreb mod eksempelvis energi- og vandforsyningen er høj, Kåre Løvgren, formand for IDA IT efterlyser, at der afsættes langt flere økonomiske midler til at sikre den hjemlige infrastruktur.

”Det er vital infrastruktur, der er blevet digitaliseret, og derfor også er oplagte mål, hvor der kan udrettes enorme skader. Derfor er det ganske enkelt en bunden opgave at topprioritere cyber- og informationssikkerheden på disse felter,” siger han

Undersøgelsen viser også, at fremmede stater udgør den største hackertrussel mod data i Danmarks offentlige institutioner som for eksempel Sundhedsplatformen.

”Her vil skaderne jo også være enorme, og det er måske et mere oplagt mål, hvor kriminelle kunne øjne en mulighed for at lukke ned for systemer og så afkræve betaling for at åbne dem igen,” siger Kåre Løvgren.

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, men på sikkerhedsområdet ligger vi et pænt stykke fra en topplacering. I den seneste udgivelse af FNs Global Cybersecurity Index 2017 lander Danmark nede på en 34. plads ud af 193 lande, når det angår cyber- og informationssikkerhed.

Dette understreger desværre, at vi står med en meget stor udfordring foran os, og at det derfor også er vigtigt, at de gode politiske intentioner om bedre beskyttelse bliver fulgt op med handling og nye penge, mener Kåre Løvgren.

”Hvis det offentlige skal sikre sig bedre mod cyberkriminalitet, er der ingen tvivl om, at opgaven ikke alene er løst med den rette indstilling. Det kræver en større investering på flere fronter. Det er ikke et spørgsmål om firewalls og antivirus. Mange steder kører med forældede systemer, der ikke længere kan sikkerhedsopdateres, og det er blandt andet ved opgradering af sådanne systemer, de store omkostninger kommer til at ligge. Træning og oplæring af brugerne til sikker adfærd er heller ikke noget, man lige klarer på et øjeblik,” siger han.

Hvordan vurderer du hackertruslen mod Danmarks infrastruktur fra?

Lav

Middel

Høj

Ved ikke

I alt

Fremmede stater

Terrororganisationer

Organiseret kriminalitet

Politiske/ideologiske hackere

Andet

Kilde:IDA Analyse blandt 461 af IDAs it-professionelle.

Hvordan vurderer du hackertruslen mod data i Danmarks offentlige institutioner fra?

Lav

Middel

Høj

Ved ikke

I alt

Fremmede stater

Terrororganisationer

Organiseret kriminalitet

Politiske/ideologiske hackere

Andet

Kilde:IDA Analyse blandt 461 af IDAs it-professionelle.