Fremgang i februar på trods af Corona og storm

Væksthjulet ruller fortsat i Billund Lufthavn, selvom coronavirus, storm og regn har forsøgt at sætte en stopper for det. I februar i år har der været 20.297 passagerer flere igennem terminalen, end der var i februar sidste år. Det er en vækst på 9,4 procent.

Februar har vist tænder. Det har givet sig til kende i form af regn, storm og udbredelse af coronavirussen flere steder – bl.a. i Kina.

Billund Lufthavn har ikke direkte ruter til Kina, men har forbindelser til 11 store netværkslufthavne i Europa, som alle gør det nemt at flyve fra Billund til Kina med kun ét stop. Derfor oplever lufthavnen en sjælden tilbagegang på hub-trafikken på omkring fem procent.

– Vi har mange rejsende, der normalt flyver ud af Billund med slutdestination i Kina samt andre steder i Asien. Det er af gode grunde sat på pause, og det er en stor årsag til, at vores trafik til netværkslufthavnene går tilbage, fortæller Billund Lufthavns administrerende direktør, Jan Hessellund.

Ferie- og regionalruter stortrives i vådt februarvejr
Februar skiller sig kun ud fra de andre grå vintermåneder ved at have regnet endnu mere, og det behager ikke de rejseglade danskere. I februar er der lige knap syv procent flere ferierejsende, end der var sidste år, hvor der især ses stor vækst på Norwegian og Ryanairs ruter til Malaga og Norwegians rute til Gran Canaria.

Antallet af besøgs- og forretningsrejsende, der flyver på de regionale ruter, er generelt i stærk stigning fra Billund Lufthavn og er vækstet med knap 22 procent i februar 2020 i forhold til februar sidste år.

– Billund Lufthavn ligger blandt en masse internationale virksomheder, der har brug for forbindelser ud i verdenen. Så en stor del af væksten stammer fra forretningsrejsende. Men vi oplever også i højere grad, at der kommer flere og flere passagerer ind til Danmark – både turister og forretningsrejsende, siger Jan Hessellund.

Dublin, Kiev, Krakow og Wien er i øjeblikket meget populære regionale ruter.

Luftfragten i modvind fra Kina
Den gode start i 2020 på fragten fra Billund Lufthavn må i øjeblikket se sig slået af coronavirussen, der har lukket fabrikkerne og indstillet flyene i Kina. Så coronavirusen spiller en stor rolle i nedgangen på 411 tons – svarende til 7,3 procent – i februar i år versus sidste år.

Selv den stærke eksport går ned med 2,9 procent, hvilket svarer til en nedgang på 119 tons.

Importen falder med 292 tons, hvilket svarer til 19,0 procent.

– Billund Lufthavn ligger i hjertet af en masse internationale virksomheder, der har stor rejseaktivitet og godsfragt mellem Danmark og Kina. Derfor kan det mærkes, at fabrikkerne er lukket og flyene er indstillet i Kina. Det er længe siden, at vi har haft tilbagegang på cargo, men vi ser fremad og arbejder på at forstærke forbindelsen mellem Billund Lufthavn og Kina endnu mere, når vi forhåbentligt snart kan se en vejs ende for coronavirussen, afslutter Jan Hessellund.

Se tallene for februar 2020 her

Billund, den 1. marts 2020
Jan Hessellund

Jan HessellundAdministrerende direktør Billund Lufthavn

Tel:27789927

Billund Lufthavn: ”Rejsevejledningerne har ikke slået os hjem”1.11.2020 12:22:54 CETPressemeddelelse

Selvom oktober har budt på genopretningsplan for eksporten, kan nye rejsevejledninger og nye restriktioner godt få det til at fremstå som om, at det har slået Billund Lufthavn og resten af branchen tilbage til start. Det er heldigvis ikke helt sandt. Billund Lufthavn er godt forberedt og igennem et godt samarbejde med flyselskaberne, er de klar til at flyve rejsende over landegrænserne.

Usikkerhed om rejsevejledninger holder flytrafikken skakmat1.10.2020 13:05:39 CESTPressemeddelelse

I september 2020 havde Billund Lufthavn kun 19,4 procent passagerer af, hvad der var i september sidste år. Usikkerheden omkring de ugentlige opdaterede rejsevejledninger afholder de ferierejsende fra at booke en flyrejse, og samtidig efterlader rejsevejledningerne de erhvervsrejsende med stor forvirring. Men på cargosiden i Billund Lufthavn må Corona se sig slået, da der i den her måned er vækst i luftfragt.