Freja ejendomme

Freja Magasinet ude nu

Freja ejendomme har netop sendt seneste udgave af Freja Magasinet på gaden. Magasinet udkommer på 6. år og det seneste eksemplar udgør det 10. i rækken. Denne udgave handler blandt andet om bytæthed, Danmarks bygherrer og så bringer Frejas bestyrelsesformand, Søren Johansen, læserne ind i maskinrummet for Frejas ledelse.

Fotokreditering: Freja ejendomme

Temaet i denne udgave af Freja Magasinet er bytæthed. Spørgsmålet om hvor tæt eller hvor spredt vi kan bo for at fungere, har, med skiftende idealer, været aktuelle siden industrialiseringen satte ind i 1850erne. I artiklen, ‘Byens Bevægelse’, kan man læse om erfaringerne fra 150 års eksperimenter med at skaffe plads i byen, og frem til i dag, hvor bytæthed igen er et emne der presser sig på.

I dag bygges der igen tættere i byer over hele landet og selvom meget nyt er blevet integreret positivt i det bestående, bliver især de større byggerier og boligområder med jævne mellemrum mødt med skepsis og kritik i medierne. Kent Martinussen, arkitekt og direktør for Dansk Arkitektur Center, giver i en anden artikel et bud på hvorfor mange opfatter nyt byggeri som en forstyrrelse og stressende at se på, og peger bl.a. på, at borgerne ikke kan få øje på visionen der ligger bag.

På grund af øget klimabevidsthed og befolkningsprognoser peger alting på, at vi kommer til at skulle bygge tættere og mere stationsnært. Men er tætte byer også gode byer? Og er der en grænse for, hvor tæt vi kan bygge, hvis mennesker fortsat skal kunne fungere? I artiklen ‘Vinkler på Tæthed’ giver fire arkitekter fra fire forskellige tegnestuer deres svar.

I det nye magasin tegner vi også et portræt af nogle af landets bygherrer. I den brede, offentlige debat om byggeriet dominerer forestillingen om, at private bygherrer ofte kun har hurtig profit i sigte. Går man lidt tættere på, er det et noget andet billede, der toner frem. Vi har spurgt en række bygherrer om, hvad de egentlig sigter på, når de bygger.

Søren Johansen har været formand for Freja ejendommes bestyrelse siden 2009 og stopper i foråret, som følge af rotationsprincippet. I et interview kommer vi med ham helt ind i maskinrummet for Frejas ledelse.

Derudover kan du læse om udviklingen af Jonstruplejren og Cortex Park, se en fotoreportage fra Jernbanebyen og meget, meget mere i Freja Magasinet som du finder lige her.

Fotokreditering: Freja ejendomme

Information om Freja ejendomme

Freja ejendomme

Fakta om Freja ejendomme:

Freja ejendomme udvikler og sælger statens og regionernes funktionstømte ejendomme. Vores portefølje består af meget forskellige ejendomme fordelt på land og by over hele Danmark: Bl.a. fængsler, fredede byhuse, sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Vi belyser og udvikler ejendomme med fokus på at finde ny anvendelse til glæde for både fremtidige brugere og det omkringliggende lokalmiljø. Freja ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat. Derfor betaler vi hvert år et udbytte tilbage til staten.

Følg pressemeddelelser fra Freja ejendomme

Flere pressemeddelelser fra Freja ejendomme

Ambitiøst bolig- og erhvervsområde i Flyvestation Værløse indviet fredag12.9.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Fredag blev Sydlejren på Flyvestation Værløse - Danmarks måske mest eksperimenterende og varierede erhvervs- og boligområde - indviet. Forsvaret forlod Flyvestationen for godt 15 år siden, og med Freja ejendomme og Furesø Kommune som primus motor har området siden 2013 gennemgået en gennemgribende forandring. De gamle Nato-pigtrådshegn er hevet ned. Flyhangarer er bygget om. Nye boliger er kommet til. I dag udgør den tidligere flyvestation en smeltedigel af spændende virksomheder, varierede boligområder og fantastiske muligheder for sport- og fritidsaktiviteter.

Nu igangsættes udviklingen af Jernbanebyen med borgerinddragelse og arkitektkonkurrence27.8.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Udviklingen af Jernbanebyen fortsætter og nu sættes der for alvor tryk på arbejdet med Københavns nye bydel. I september opfordres alle til at indsende gode idéer til udviklingen af Jernbanebyen, og der inviteres til åbent hus i Jernbanebyens bydelsværksted med spændende arrangementer i området. Endelig kan tværfaglige arkitektteams nu søge om deltagelse i en arkitektkonkurrence, der gennemføres som et parallelopdrag om udviklingen af en helhedsplan for Jernbanebyen.