Freja Magasinet ude nu

Freja ejendomme har netop sendt seneste udgave af Freja Magasinet på gaden. Magasinet udkommer på 6. år og det seneste eksemplar udgør det 10. i rækken. Denne udgave handler blandt andet om bytæthed, Danmarks bygherrer og så bringer Frejas bestyrelsesformand, Søren Johansen, læserne ind i maskinrummet for Frejas ledelse.

Fotokreditering: Freja ejendomme

Temaet i denne udgave af Freja Magasinet er bytæthed. Spørgsmålet om hvor tæt eller hvor spredt vi kan bo for at fungere, har, med skiftende idealer, været aktuelle siden industrialiseringen satte ind i 1850erne. I artiklen, ‘Byens Bevægelse’, kan man læse om erfaringerne fra 150 års eksperimenter med at skaffe plads i byen, og frem til i dag, hvor bytæthed igen er et emne der presser sig på.

I dag bygges der igen tættere i byer over hele landet og selvom meget nyt er blevet integreret positivt i det bestående, bliver især de større byggerier og boligområder med jævne mellemrum mødt med skepsis og kritik i medierne. Kent Martinussen, arkitekt og direktør for Dansk Arkitektur Center, giver i en anden artikel et bud på hvorfor mange opfatter nyt byggeri som en forstyrrelse og stressende at se på, og peger bl.a. på, at borgerne ikke kan få øje på visionen der ligger bag.

På grund af øget klimabevidsthed og befolkningsprognoser peger alting på, at vi kommer til at skulle bygge tættere og mere stationsnært. Men er tætte byer også gode byer? Og er der en grænse for, hvor tæt vi kan bygge, hvis mennesker fortsat skal kunne fungere? I artiklen ‘Vinkler på Tæthed’ giver fire arkitekter fra fire forskellige tegnestuer deres svar.

I det nye magasin tegner vi også et portræt af nogle af landets bygherrer. I den brede, offentlige debat om byggeriet dominerer forestillingen om, at private bygherrer ofte kun har hurtig profit i sigte. Går man lidt tættere på, er det et noget andet billede, der toner frem. Vi har spurgt en række bygherrer om, hvad de egentlig sigter på, når de bygger.

Søren Johansen har været formand for Freja ejendommes bestyrelse siden 2009 og stopper i foråret, som følge af rotationsprincippet. I et interview kommer vi med ham helt ind i maskinrummet for Frejas ledelse.

Derudover kan du læse om udviklingen af Jonstruplejren og Cortex Park, se en fotoreportage fra Jernbanebyen og meget, meget mere i Freja Magasinet som du finder lige her.

Fotokreditering: Freja ejendomme

Fakta om Freja ejendomme:

Freja ejendommes portefølje består af meget forskellige ejendomme. Vi sælger alt fra fyrtårne, fængsler og fredede byhuse til sygehuse, kaserner og større udviklingsarealer. Freja ejendomme belyser og udvikler ejendomme med fokus på at skabe grundlag for ny anvendelse. Vi lægger vægt på at arbejde visionært og helhedsorienteret, og har fokus på økonomi, kvalitet, arkitektur og bæredygtighed. Det gør vi ud fra en overbevisning om, at det både giver kommercielle og samfundsmæssige gevinster. Via vores store indsigt i ejendomsmarkedet finder vi den rette køber og sørger for en professionel handel med fokus på godt købmandskab. Freja ejendomme A/S er et aktieselskab ejet af den danske stat og har en professionel bestyrelse med baggrund i ejendomsbranchen og finanssektoren.

Freja ejendomme sætter 10 statslige ejendomme til salg i Jylland, Læsø og Samsø22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Freja ejendomme har netop sat 22 nye ejendomme fra staten til salg. Vanen tro er der tale om vidt forskellige typer af ejendomme spredt over hele landet. Der er således tale om otte ejendomme i Jylland, 11 på Sjælland, og en på hhv. Fyn, Læsø og Samsø. Ejendommene kommer denne gang fra Naturstyrelsen, Forsvaret, Bygningsstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Udlændingestyrelsen og Vejdirektoratet.

Freja ejendomme sætter 22 statslige ejendomme til salg over hele landet22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Freja ejendomme sætter 12 statslige ejendomme til salg på Fyn og Sjælland22.1.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse